گزارش تازه یوناما: زنان افغان از به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان خوف دارند

تعدادی از زنان معترض افغانستان

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما در گزارشی تازه در مورد وضعیت زنان در این کشور نوشته است که شماری از زنان گفته اند که از احتمال به رسمیت شناسی حکومت طالبان بیم دارند.

در این گزارش که امروز جمعه منتشر شد، آمده است ۶۷ درصد از زنانی که سازمان ملل متحد با آن ها مصاحبه کرده باور دارند که اگر حکومت طالبان به رسمیت شناخته شود، تاثیر چشمگیری بر زندگی شان خواهد داشت.

بر اساس گزارش، زنان می خواهند تا زمانی که طالبان تمامی محدودیت ها بر آنان را دور نکند، جامعه جهانی حکومت طالبان را به رسمیت نشناسد.

طالبان مانع رفتن دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب شده اند، در های پوهنتون ها را به روی دختران بسته اند، بسیاری از کارمندان زن اداره های دولتی و غیردولتی را خانه نشین کرده اند و نمی گذارند زنان و دختران به حمام، ورزشگاه و مکان های تفریحی بروند.

با گذشت بیش از دو سال از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان، تا هنوز هیچ کشوری حکومت سرپرست طالبان را به رسمیت نشناخته است، هرچند رفت و آمد دپلوماتیک بین طالبان و چند کشور همسایه و منطقه وجود دارد.

رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران و تشکیل حکومت همه شمول از شرط های اساسی جهان برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان گفته شده است.