۱۱ عضو شورای امنیت ملل متحد سرکوب زنان و دختران از سوی طالبان در افغانستان را محکوم کردند

بیش از دو سوم اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد دیروز دوشنبه از طالبان خواستند که همه سیاست‌ها و فرمان‌های "ظلم و تبعیض" علیه زنان و دختران افغان، مشمول منع آموزش دختران بالاتر از صنف ششم و حق زنان برای کار و رفت و آمد آزادانه را، لغو کند.

در اعلامیه، ۱۱ عضو از ۱۵ عضو شورا امنیت، سرکوب زنان و دختران توسط طالبان از زمان به قدرت رسیدن دوباره آنها در آگست سال ۲۰۲۱ محکوم شده و بار دیگر بر مشارکت برابر آنها در زندگی عمومی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تاکید شده است.

کارولین رودریگز-بیرکیت سفیر گایان در سازمان ملل که ریاست دوره ای شورای امنیت را به عهده دارد، دیروز دوشنبه (۲۶ فبروری) پیش از آغاز نشستی در مورد افغانستان گفت که طالبان باید به صورت فوری پالیسی‌ها و فرمان‌هایی را لغو کنند که زنان و دختران را محدود کرده است.

۱۱ کشور عضو شورای امنیت اکوادور، فرانسه، گایان، جاپان، مالتا، سیرالئون، سلوانیا، کوریای جنوبی، سوئیس، بریتانیا و امریکا که از این اعلامیه حمایت می‌کنند، تاکید کردند که صلح پایدار در افغانستان تنها در صورتی می تواند برقرار شود که سیاست همه شمول به پیش ببرد و حقوق بشری همه افغانها از جمله زنان و دختران را رعایت کند.

چهار کشور شورای امنیت - روسیه، چین، موزامبیق و الجزایر اعلامیه را امضا نکردند.