زلینسکی در تلاش به هدف جلب کمک سعودی برای ختم جنگ اوکراین، به ریاض رفته است

رئیس جمهور اوکراین در ریاض پایتخت عربستان سعودی

ولودیمیر زلینسکی، رئیس جمهور اوکراین روز سه شنبه(۲۷ فبروری) در میدان هوایی بین المللی پادشاه خالد در شهر ریاض پایتخت سعودی فرود آمد و مورد استقبال شماری از مقامات سعودی قرار گرفت.

براساس گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، ولودیمیر زلینسکی به روز سه شنبه با محمدبن سلمان ولیعهد قدرتمند عربستان سعودی ملاقات کرد تا در مورد آزادی اسرای جنگی، گفتگو کند.

زلینسکی به روز سه شنبه در شبکۀ اجتماعی ایکس(تویتر سابق)، نوشته که رهبری پادشاهی عربستان سعودی قبلاً به آزادی مردم اوکراین کمک کرده و مطمئن است که این سفر او نیز نتایج موثر در قبال خواهد داشت.

ریاض قبلاً در سپتامبر سال ۲۰۲۲ میلادی برای آزادی گروهی از اسرای جنگی اوکراینی از نزد روسیه میانجیگری کرده است.

شهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، تلاش کرده خود را به حیث یک میانجی بالقوه برای ختم جنگ بین اوکراین و روسیه قرار دهد، حتی در شرایطی که ریاض از طریق گروه کشورهای اوپک پلاس با روسیه در سیاستهای انرژی، همسو است.

شهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی

درست یک روز قبل از سفر رئیس جمهور اوکراین به ریاض، شاهزاده محمدبن سلمان میزبان ویچسلاو ولودین رئیس دوما(ولسی جرگۀ) روسیه و شماری از مقامات دیگر روسیه بود.

براساس خبرگزاری رویترز، ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین همچنین گفته که در این سفر به عربستان برای ختم تهاجم روسیه، در مورد فرمول صلح اوکراین، نیز بحث و گفتگو خواهد کرد.

براساس خبرگزاری اسوشیتدپرس، زلینسکی برای اولین بار فرمول صلح ۱۰ ماده ای را، در ماه اگست سال گذشته در شهر جده ارائه کرد که در آن از جمله به دنبال خروج همۀ نیروهای روسیه از قلمرو اوکراین است و این در حالیست که نیروهای اوکراینی و روسی در امتداد ۱۵۰۰ کیلومتر و از مواضع تقریباً ثابت، میجنگند.

اوکراین چندین نشست چندجانبه برای بحث در مورد فرمول صلح خود با نمایندگان ده ها کشور جهان دایر کرده و امیدوار است که در بهار سالجاری میلادی، نشست صلح اوکراین را با حضور شماری از رهبران کشورها در سویس دایر کند.

فرمول صلح ۱۰ ماده ای زلینسکی و برنامۀ تدویر نشست در مورد آن در سویس، از سوی مسکو رد شده است.

آرش همایون