بارش سنگین برف و باران در افغانستان؛ طالبان: ۹ تن جان داده اند و صد ها راس مواشی تلف شده اند

برفباری های سنگین در افغانستان مشکلات فراوانی به مردم ایجاد کرده است

وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی حکومت طالبان می‌گوید که در دو روز گذشته در نتیجه برفباری، باران و سردی هوا در ولایت‌های مختلف افغانستان ۹ تن جان باخته و دو تن دیگر زخمی شده‌اند.

ملا جانان سايق، سخنگوی اين وزارت در نوار ویدیویی که به روز جمعه به رسانه‌ها فرستاده همچنان گفته که در این جریان ده‌ها راس مواشی نیز تلف شده‌اند:

"بر اساس آخرین گزارش‌ مسئولان مدیریت بحران ولایات، در ولایت‌های مختلف کشور بر اثر بارش برف، باران و سردی هوا ۹ نفر جان باختند، ۲ نفر مجروح شدند، سه خانه تخریب شده و ۷۵ راس حیوان تلف شده‌اند."

او افزوده که شاهراه‌های برخی ولایت‌ها از جمله سالنگ‌ها نیز به روی تردد وسایط مسدود است و تلاش‌ها برای بازگشایی آن‌ها ادامه دارد.

اما همزمان مقام‌های ولایتی فاریاب و بادغیس به برخی رسانه‌ها در افغانستان گفته اند که برفباری و سرمای شدید در این ولایات هزاران راس مواشی مالداران را از بین برده و همچنان دهقانان را که پیش از این هم خشک‌سالی را متحمل شده‌اند شدیداً خساره‌مند ساخته است.

ولایت بادغیس در نقشه افغانستان

تعداد مواشی تلف شده در بادغیس ۸۰۰ و در فاریاب بیش از ۱۰۰۰راس خوانده شده، اما این رقم هنوز به طور رسمی تأیید نشده است.

مقامات محلی این ولایت‌ها می‌گویند که حیواناتی‌که در دامنه‌های کوه در این ولایت‌ها برای چریدن رها شده بودند در نتیجه برفباری از بین رفته اند.

از سوی دیگر، در شبکه‌های اجتماعی برخی از نوار های ویدیویی به نشر رسیده که نشان می‌دهد ده‌ها راس مواشی بر اثر سرما در ولسوالی زنده جان هرات نیز که چندی پیش در نتیجه زلزله آسیب شدید دیده، تلف شده‌اند.

حمید یک تن از باشندگان ولسوالی بلخ ولایت بلخ به رادیو آزادی گفت که شب گذشته در نتیجه باران و سرمای شدید ۶ راس مواشی‌اش تلف شده‌اند.

او خواهان کمک از مسئولین است: "کشتزارهای من از بین رفته است، شش حیوانم مرده اند، برف و باران شروع شده، مواشی دیگر من نیز در خطر مرگ است، اما هیچ‌کس به ما کمک نکرده و کسی نیامده است. مسئولینی‌که صدای ما را می‌شونند به ما کمک کنند تا دیگر مواشی ما از مرگ نجات یابند."

همزمان حکومت طالبان اعلام کرده که ۵۰ میلیون افغانی برای کمک به خانواده‌های آسیب دیده در ولایات مختلف اختصاص یافته و کمیته ویژه برای جلوگیری از تلفات بیشتر تشکیل شده‌است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در صفحه اکس خود نوشته که رئیس‌الوزرای حکومت طالبان در نشست اضطراری با وزارت‌های ذیربط، این وظیفه را به کمیته ویژه سپرده تا به مناطق آسیب دیده مواد غذایی و سوخت برساند و همچنان اقداماتی را برای باز کردن شاهراه‌های مسدود شده انجام دهد.

این درحالی‌ست که اداره هواشناسی تحت کنترل حکومت طالبان در ۳۰ ولایت افغانستان به شمول سالنگ‌ها برفباری سنگین و بارش شدید، توفان و جاری شدن سیلاب را برای روزهای جمعه و شنبه پیش‌بینی کرده‌است.

این اداره هشدار داده که میزان برفباری و باران در ولایت‌های نورستان، پنجشیر، لغمان و ننگرهار بیشتر خواهد بود.