سیما باهوس: افغانستان بزرگترین بحران حقوق زنان است

شماری از زنان معترض در کابل.

سیما باهوس به روز سه‌شنبه در صفحۀ ایکس (توییتر سابق) خود نوشته که در نشستی با اشتراک شماری از نماینده‌های زنان افغان تأکید کرده که اقدامات برای بازکردن فضا برای مشارکت زنان افغان در اتخاذ تمامی تصمیم‌هایی که بر اوضاع افغانستان تاثیر گذار است، باید دومدار باشد.

مدیر اجرایی زنان سازمان ملل متحد می‌گوید که افغانستان همچنان بزرگترین بحران حقوق زنان است.

سیما باهوس به روز سه‌شنبه در صفحۀ ایکس (توییتر سابق) خود نوشته که در نشستی با اشتراک شماری از نماینده‌های زنان افغان تأکید کرده که اقدامات برای بازکردن فضا برای مشارکت زنان افغان در اتخاذ تمامی تصمیم‌هایی که بر اوضاع افغانستان تاثیر گذار است، باید دومدار باشد.

از سوی هم نمایندگی امارات متحدۀ عربی در سازمان ملل متحد در صفحۀ ایکس (توییتر سابق) خود نوشته است که با بریتانیا، زنان سازمان ملل متحد و دو نهاد دیگر به روز دوشنبه میزبان این نشست بودند.

این نشست زیر عنوان "بازنگری امنیت از دیدگاه زنان و دخترانی که تحت حاکمیت طالبان در افغانستان زندگی می‌کنند" در نیویارک برگزار شده است.

در ادامه آمده که در این نشست به تأثیر فقر بر زندگی زنان و دختران و پیامدهای آن نیز پرداخته شده است.

نمایندگی دایمی امارات متحده عربی در سازمان ملل متحد افزوده است، بدون شک فقر خانواده‌ها را مجبور می‌کند تا انتخاب‌های غیرممکنی برای پیدا کردن غذا انجام دهند و این مسئله زنان و دختران را بیشتر به موقعیت‌های آسیب‌پذیر سوق می‌دهد.

همچنان این نمایندگی در صفحۀ ایکس ( توییتر سابق) خود به نقل از لانا نصیبه، سفیر و نمایندۀ دائمی امارات متحده عربی در سازمان ملل متحد نوشته که او در این نشست تأکید کرده است که رفاه جوامع از آموزش زنان و دختران حاصل می‌شود و صلح و امنیت هم به کمک آنها تامین می‌شود.

او تأکید کرده که محرومیت از حقوق زنان نباید اشتباهاً به دین نسبت داده شود و به گفتۀ او، این محدودیت‌ها ربطی به اسلام ندارد.

خانم‌ها در این حکومت سخت در عذاب هستند، به صفت یک خانم افغان اصلاً از آن رضایت ندارم، زیرا ما همیشه در تهدید هستیم

حکومت طالبان با آنکه آموزش بالاتر از صنف ششم و تحصیلات عالی زنان و دختران و کار آنان را در بیشتر اداره‌های دولتی و تمام اداره‌های غیردولتی ممنوع ساخته، اما همواره مدعی است که حقوق زنان در چهارچوب شریعت اسلام در افغانستان تأمین است.

در این حال شماری از زنان در افغانستان می‌گویند که تمامی حقوق اساسی‌شان سلب شده و با مشکلات زیادی روبه‌رو اند.

دو بانو از ولایت‌های تخار و بغلان که نخواستند نام‌های شان در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفتند:
"خانم‌ها در این حکومت سخت در عذاب هستند، به صفت یک خانم افغان اصلاً از آن رضایت ندارم، زیرا ما همیشه در تهدید هستیم، بخاطر این که زن هستیم حق کار و تحصیل نداریم، تا شهر می‌رویم راحت نیستیم، آزادی نداریم، یعنی در شرایطی قرار داریم که سازمان ملل باید با خانم‌های افغان همکاری جدی کند."

"نقش یا حضور زنان در حکومت فعلی نه تنها کمرنگ است بلکه اصلاً وجود ندارد، اما اگر به گذشته‌ها ببینیم خانم‌ها در سطوح مختلف و بخش‌های سیاست مشارکت فعالانه داشتند، اما حالا هر روز از حق و حقوق‌شان کاسته می‌شود."

از سوی هم اخیراً جنبش شنبه‌های ارغوانی به دلیل محدودیت‌های طالبان بر زنان خواستار به محاکمه کشانیدن رهبران طالبان شده است.

اعضای این جنبش با نشر ویدیوهایی در صفحۀ ایکس این جنبش ادعا کرده اند که حکومت طالبان زیر نام تطبیق احکام اسلام زنان افغان را از تمامی حقوق اسلامی و انسانی‌شان محروم و در خانه‌های شان محبوس ساخته است.

با وجود واکنش‌های گستردۀ داخلی و بین‌المللی به محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های طالبان بر زنان، حکومت آنان تا به حال هیچ یک از محدودیت‌هایش را برنداشته است.