افغانستان از میان ۵ کشور که بیش‌ترین آسیب از تروریسم می‌بینند خارج شد

نمای از گوشه‌ای کابل - عکس جنبه تزئینی دارد

افغانستان برای اولین بار در شاخص جهانی تروریسم در سال ۲۰۲۴ میلادی، از فهرست پنج کشوری خارج شد و در ردیف ششم قرار گرفت که بیشترین آسیب را از تروریسم می بینند.

در این شاخص که اخیراً توسط انستیتوت صلح و تروریسم منتشر شده، افغانستان به حیث کشوری نامیده نشده که بیشترین آسیب را از تروریسم دیده است.

پس از سال ۲۰۱۸ در شاخص بین‌المللی تروریسم، افغانستان همه ساله یکی از پنج کشور متاثر از تروریسم در جهان محسوب می‌شد.

در شاخص جدید گفته شده که در سال گذشته تروریسم در افغانستان کاهش چشم‌گیر داشته و ۱۱۹ مورد مرگ ناشی از حملات تروریستی به ثبت رسیده و نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی، ۸۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در شاخص جهانی تروریسم در سال ۲۰۲۴ میلادی، همچنین گفته شده که در سال جاری تعداد حملات تروریستی کاهش یافته و همچو حوادث ۷۱ درصد کاهش یافته، در سال ۲۰۲۴، افغانستان شاهد کم‌ترین فعالیت‌های تروریستی دو دهه اخیر بوده است.

شاخص جدید می‌افزاید، با وجود این‌که اثرات تروریسم در افغانستان به طور قابل توجهی کاهش یافته، ولی بدان معنا نیست که صلح به طور کامل در این کشور تامین شده است.

در شاخص بین‌المللی تروریسم، افغانستان در حالی از فهرست پنج کشور متاثر‌ترین خارج شده که مهمترین گروه درگیر جنگ هایی دو دهه اخیر در این کشور، یعنی طالبان بار دیگر کنترل افغانستان را به دست گرفته اند.

مقامات حکومت موقت طالبان همواره در اظهارات خود تاکید می‌کنند که اکنون افغانستان امن‌تر از گذشته است، اما جامعه جهانی از به رسمیت شناختن حکومت آن‌ها خودداری کرده است.