افزایش آلودگی هوا در دهلی جدید پر نفوس ترین پایتخت جهان

یکی از جاده های پر ازدحام هند

جاده های پر ازدحام دهلی جدید و هوای آلوده با دود و خاک، هوا به اندازه در آن آلوده است که غبار تیره دود بر فضای آن سایه افکنده.

حتی از چشم های بعضی از عابرین به خاطر سوزش ناشی از دود موتر و ریکشا آب می آید.

هر چند حکومت هند مردم را تشویق می‌کند که از وسایط شخصی کمتر و از ترانسپورت عامه بیشتر استفاده کنند ولی مردم به آن چندان توجه نمی‌کنند.

کاجل چودهری یک باشنده شهر دهلی است:
«در این روزها مردم موترهای خود را برای نمایش دادن به دیگران استفاده می‌کنند. آنها نمی‌خواهند از ترانسپورت عامه مانند مترو، بس و یا ریکشاهای اتومات استفاده کنند. این واضح است که آلودگی هوا بیشتر می‌شود.»

نظر به گزارش یک شرکت سوئیسی تکنالوژی سنجش هوای دهلی جدید از سال ۲۰۱۸ به این‌سو یعنی در چهار سال پیهم پر نفوس‌ترین پایتخت جهان بوده است.

آلودگی هوا در هند

چاندرا بوشن یک متخصص محیط زیست می‌گوید خاک تخریب زمین های سبز یکی از دلایل تکان دهنده افزایش آلودگی هوا می‌باشد:
«خاک از تخریب زمین ها سبز بلند می‌شود. شما در سرتاسر کشور مشاهده می‌کنید، یک بر سه تمام زمین‌های این مملکت یا به دشت تبدیل شده و یا تخریب گردیده است. مقدار زیاد خاک از زمین‌ها می‌آیند و همچنان از محل‌های ساختمانی».

یک تعداد دیگر متخصصین، سوختاندن انواع تیل و زغال را در فابریکه ها و کارخانه ها دلیل مهم آلودگی هوا و محیط زیست می‌خوانند.

با وجود تلاش‌های زیاد دولت و مقامات برای بهتر ساختن هوا ، درجه آلودگی هوا در پایتخت هندوستان در ماه های زمستان سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ بسیار بلند بود.

در تمام سال ۲۰۲۳ دهلی جدی بسیار تلاش کرد که درجه آلودگی هوا را پائین نگهدارد اما این آلودگی به ۴۶۰ درجه رسیده بود.

درجه آلودگی هوا اگر بین صفر تا ۵۰ باشد خوب است اما وقتی که بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ باشد تنها به صحت مردم عام مضر نیست، بلکه برای کسانی که در شرایط صحی ناگوار قرار دارند کشنده است.