عفو بین‌الملل: پاکستان اخراج پناهجویان افغان را متوقف کند

افغان های که از پاکستان اخراج شده اند.

سازمان عفو بین‌الملل از پاکستان می‌خواهد که هر گونه اخراج پناهجویان افغان را از آن کشور متوقف کند و اقدامات مثبتی را برای تضمین امنیت زنان و دختران پناهجو، اتخاذ نماید.

عفو بین‌الملل دیروز چهارشنبه در شبکه ایکس، توییتر سابق نوشت که اخراج پناهجویان افغان از پاکستان زنان و دختران را در معرض خطر بی‌پیشینه قرار می دهد.

این در حالی است که پاکستان قرار است ابتکار عمل خود، برای اخراج پناهجویان افغان را در زمانی از سر گیرد که تشدید تنش‌ها بین دو کشور همسایه رو به افزایش است.

در ماه اکتبر پارسال، حکومت پاکستان تصمیمش را برای دستگیری و بازگرداندن صدها هزار تن اتباع خارجی ثبت نام نشده و مهاجری که فاقد مدارک مناسب بودند، اعلام کرد و ضرب‌الاجل آن را تا نوامبر سال ۲۰۲۳ تعیین نمود.

این اقدام پاکستان با انتقاد شدید سازمان ملل، ایالات متحده و سازمان‌های بین المللی حقوق بشر مواجه شد.

پیش از این، گزارش‌ها می‌رسانند که حکومت پاکستان در نظر دارد تا قبل از فرارسیدن عید قربان در باره مهاجران افغان به شمول کسانی که اسناد قانونی اقامت در این کشور دارند را، معلومات جمع آوری و ثبت کند.

یک مقام بلند رتبه ایالت خیبرپختونخواه که نخواسته نامش ذکر شود، به خبرگزاری فرانسه گفته که این‌بار به مسئولان دستور داده شده که معلومات در بارۀ مهاجران دارای اسناد را نیز ثبت کنند.