سرپرست پیشین سفارت امریکا درکابل: از فروپاشی نظام جمهوری به اشرف غنی گفته بودم

راس ویلسون سرپرست پیشین سفارت ایالات متحده در کابل

راس ویلسون، سرپرست اسبق سفارت ایالات متحده در کابل می گوید که قبل از فروپاشی نظام جمهوری مخلوع در افغانستان به رئیس جمهور اشرف غنی گفته بود که محتاط باشد.

ویلسون اینرا در یک جلسه استماعیه در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گفته است که جزئیات آن روز سه شنبه ۲ اپریل نشر شده است.

ویلسون می گوید که با عدم مشارکت نماینده های حکومت پیشین افغانستان در مذاکرات دوحه با طالبان موافق نبود.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در دو سال گذشته با مقام های مختلف امریکایی مصاحبه کرده است.

راس ویلسون از ۲۰۲۰ تا زمان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان سرپرست سفارت امریکا در کابل بود.

ویلسون افزوده که پس از انتخابات در امریکا، اشرف غنی امیدوار بود که واشنگتن پالیسی های خود را در قبال افغانستان تغییر دهد اما او به آقای غنی گفته بود که در پیشین بینی های خود دقت کند.

تحقیقات مجلس نمایندگان امریکا در مورد چگونگی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و تاثیرات آن، همچنان ادامه دارد و هنوز روشن نیست که تا چی زمانی دوام خواهد کرد؟

پس از سال‌ها شورش‌گری در برابر نیروهای افغان و متحدان امریکایی‌شان، طالبان در ماه اسد سال ۱۴۰۰ خورشیدی شهر کابل پایتخت افغانستان را تصرف کردند.

اندکی پیش از آن خبر رسید که اشرف غنی رئیس جمهور وقت افغانستان و گروهی از مقام‌های ارشد نظام مخلوع جمهوری سوار بر چند هلیکوپتر کاخ ریاست جمهوری را در کابل ترک کردند.