انفجار ماین ها و مواد منفجر ناشده در سه ماه گذشته در افغانستان، جان ۳۷ تن را گرفته است

انفجار ماین

همزمان با فرا رسیدن «روز بین‌المللی آگاهی از خطرات ماین‌ها و معاونت در امور ماین پاکی»، حکومت طالبان می‌گوید در سه ماه نخست سال روان میلادی ۳۷ تن از اثر مواد منفجر ناشده در افغانستان کشته و ۷۱ زخمی شده‌اند.

برخی مسئولان وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث حکومت طالبان در نشستی به مناسبت این روز در کابل می‌گویند که مواد منفجر ناشده هنوز هم در افغانستان از مردم این کشور قربانی می‌گیرد.

نورالدین رستم خیل رئیس اداره انسجام وهماهنگی تطهیر ماین درکلیپ صوتی که ازسوی وزارت رسیدگی به حوادث طبیعی حکومت طالبان دراختیار رسانه ها قرارداده شده است میگوید:
"ازشروع سال ۲۰۲۴ تا کنون درتمام افغانستان ۶۱ حادثه رخ داده است ،جمله قربانی آن ۱۰۸ نفراست که از این میان ۷۱ نفرزخمی و ۳۷ نفرشان هم شهید شده اند."

بیشتر قربانیان ماین ها و مواد منفجر ناشده در افغانستان کودکان هستند

او همچنان می‌افزاید که از اثر انفجار مواد منفجر ناشده در سال ۲۰۲۳ میلادی ۳۰۸ حادثه رخ داده، به ۵۵۵ تن تلفات وارد شده‌است که از این جمله ۱۳۷ مرد و ۳۷ زن کشته شده و ۳۱۱ مرد و ۷۰ زن زخم برداشته است.

او افزود که در سال ۲۰۲۳ به تعداد ۲۵۹۵ حلقه ماین ضد پرسونل، ۴۸۵ حلقه ماین ضد وسایط و بیش از ۷۰ هزار مواد منفجر ناشده کشف و ازبین برده شده‌است.

در همین حال نیکولاس ستیون پانت، رئیس عملیات ماین‌زدایی یوناما در افغانستان در این نشست گفت که کودکان نیز در افغانستان قربانی ماین بوده است.

او افزود: "مردم افغانستان هنوز هم در معرض خطر مواد انفجاری قرار دارند و کودکان بیشترین تلفات را تشکیل می‌دهند. در دو نیم سال گذشته حدود ۱۵۰۰ تلفات ناشی از این انفجار ها به میان آمده است که ۸۶ درصد آن‌ها را کودکان تشکیل می‌دهند. ۸۹ درصد از این کودکان در اثر انفجار بقایای جنگ مثل ماین‌ها کشته یا مجروح شده‌اند."

از «روز بین‌المللی آگاهی از خطرات ماین‌ها و معاونت در امور ماین پاکی» درحالی تجلیل می‌شود که سازمان "Save the Children" در گزارشی که روز سه‌شنبه اپریل نشر کرده گفته است، در افغانستان ماهانه حدود ۶۰ تن که بیشترشان کودکان اند، طعمۀ ماین می‌شوند که از این میان برخی‌هایشان کشته و برخی دیگر معلول می‌شوند.

با این حال "سیف د چلدرین" از حکومت طالبان و جامعۀ جهانی خواسته است، خنثی کردن مواد منفجر ناشدۀ باقی مانده از جنگ‌ها را در اولویت کاری خود قرار دهند.