سرمنشی سازمان ملل از وخیم تر شدن اوضاع در شرق میانه هشدار داد

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه تصویر تیره‌ای از وضعیت شرق میانه ارائه کرد و هشدار داد که تنش‌های فزاینده بر سر جنگ در غزه و حمله ایران به اسرائیل می‌تواند به یک «درگیری تمام‌عیار منطقه‌ای» تبدیل شود.

گوتیرش در یک نشست شورای امنیت با حضور چندین وزیر خارجه از جمله وزیران خارجه اردن و ایران گفت: "شرق میانه در پرتگاه یک بحران قرار دارد. چند روز اخیر شاهد یک تشدید خطرناک تنش‌ها، چه در حرف و چه در عمل، بوده‌ایم."

او با تأکید بر اینکه "یک محاسبه اشتباه، یک ارتباط نادرست، یک خطا، می‌تواند به یک رویداد غیرقابل تصور و درگیری ویرانگر منجر شود، از همه طرف‌ها خواست تا از "حداکثر خویشتن‌داری" کار گیرند.

آقای گوتیرش هم حمله به قونسلگری ایران در دمشق و هم حمله ای وسیع راکتی وطیاره های بی پیلوت ایران به اسرائیل را محکوم کرد.

او گفت که حمله ای طیاره های بی پیلوت یک "تشدید جدی" تنش‌ها بوده است و وقت آنست که به این چرخه ای مرگبار انتقام جویی خاتمه داده شود.

سرمنشی ملل متحد افزود: "جامعه بین‌المللی باید برای جلوگیری از هرگونه اقدامی که می‌تواند کل شرق میانه را به سرحد نابودی بکشاند و تأثیر مخربی بر غیرنظامیان داشته باشد، با هم همکاری کنند.

انتونیو گوتیرش گفت خطرات از جهات مختلف در حال افزایش است.