مرکز خبرنگاران افغانستان از افزایش محدودیت های طالبان بر کار رسانه ها ابراز نگرانی کرد

مرکز خبرنگاران افغانستان

به مناسبت سوم می"روز جهانی آزادی رسانه ها" مرکز خبرنگاران افغانستان در مورد افزایش و تشدید محدودیت‌ها بر رسانه‌ها و خبرنگاران آزاد و ادامۀ دستگیری های گسترده خبرنگاران و کارمندان رسانه ای در افغانستان، ابراز نگرانی کرده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان امروز(دوم می) در ویب سایت رسمی خود، نتایج یافته‌هایش را در مورد وضعیت آزادی رسانه‌ها در افغانستان در یک سال اخیر، منتشر کرده است.

براساس این یافته‌ها، از برگشت دوبارۀ طالبان به قدرت در اگست ۲۰۲۱ تا اکنون، حداقل ۱۷ دستورالعمل رسانه‌ای از سوی طالبان و بر خلاف قانون رسانه‌ها، صادر شده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان می گوید که در ۱۲ ماه گذشته(ماه می ۲۰۲۳ تا می ۲۰۲۴)‌، حداقل ۱۳۶ مورد نقض آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران را در افغانستان ثبت کرده که شامل ۷۲ مورد تهدید و ۶۴ رویداد دستگیری و توقیف خبرنگاران است که در مقایسه با ۲۱۳ رویداد ثبت شده در ‌سال گذشته، ( می ۲۰۲۲- می ۲۰۲۳)، ۷۷ مورد کمتر می باشد، اما در عوض در یکسال گذشته، اشکال دیگری از افزایش فشارها بر رسانه‌ها و خبرنگاران، از طریق تشدید محدودیت دسترسی به اطلاعات، نظارت قبل و بعد از نشر، نظارت فعالیت خبرنگاران در شبکه‌های اجتماعی و افزایش فشار اقتصادی بر آنها اجرا شده است.