حسین حیدر بیگی جایزهٔ « جشنوارهٔ ادبی اکرم عثمان» را در بخش داستان دریافت کرد

حسین حیدر بیگی داستان نویس

حسین حیدر بیگی، داستان‌نویس، شاعر و فعال فرهنگی افغان، متولد سال ۱۳۵۵ ولایت دایکندی افغانستان است و در حال حاضر در مشهد ایران زندگی می‌کند.

او تا سطح ماستری در بخش "کلام جدید گرایشی از فلسفۀ غرب" در ایران تحصیل کرده است.

حسین حیدر بیگی که داستان نویس نیز است، اخیراً یکی از داستان‌های کوتاه او به نام "شمع" برندهٔ مقام اول بخش فارسی – دری جشنوارهٔ ادبی اکرم عثمان شد.

حیدر بیگی در مورد چگونگی این داستان به رادیو آزدی می‌گوید:

"داستانی است که وقایع امروز انفجار و انتحار و تحولات سال‌های اخیر افغانستان را روایت می‌کند، یک فلش بک هم نسبت به گذشتهٔ خاندانی و شخصی این شخصیت است و بخش دیگرش هم که روایت شخصی، شخصیت داستان است که در حال نابودی و از هم پاشیدگی قرار دارد."

شخصیت داستان، معلمی است که بعد از انفجار مکتب‌اش دیوانه‌وار به کوه چهل دختران کابل رفته و بین سنگ‌ها افتاده و جان داده است. حالا مورچه‌ها از بین سنگ‌ها بین دهنش می‌روند و گوشت‌هایش را کنده با خود می‌برند.

به گفتهٔ حسین حیدر بیگی، محتوای اصلی داستان رویکرد ضد جنگ دارد و به شکل منفوری به اوضاع جنگ، کشتار و انفجار می‌نگرد و این که خانوادۀ شخصیت راوی که نمونه‌ای از مردم افغانستان است، هرگز روی آرامش را ندیده و در گیر و دار جنگ‌های پی‌هم تلف شده است.

جشنواره ادبی اکرم عثمان هر سال یک بار برگزار میشود و در این جریان هیئت داوران به بهترین داستان جایزه می دهند

کاوه جبران، یکی از داوران جشنوارهٔ ادبی اکرم عثمان می‌گوید، این داستان بسیار ساختار مستحکم دارد زیرا به موضوعات امروزی در جامعهٔ افغانستان پرداخته است:

"این داستان به دلیل این که ساختار بسیار مستحکم داشت، نثر داستانی خوب داشت، از جهتی هم به موضوعات بسیار حساس و امروز جامعهٔ افغانستان پرداخته بود به همین خاطر مستحق رتبهٔ اول شناخته شد."

جشنوارهٔ ادبی اکرم عثمان از سال ۲۰۱۹ به این سو هر سال در استهکلم سویدن برگزاری می‌شود و نویسندگان افغان از سراسر جهان می‌توانند آثار خود را نامزد این جشنواره کنند.

رحیم غفوری، از برگزار کنندگان این جشنواره به رادیو آزادی گفت:

"جایزهٔ ادبی اکرم عثمان که رئیس فرهنگی کلوب فردا هم بودند، تصمیم گرفتیم که باید فیستیوال یا جشنوارهٔ را در زمینهٔ داستان نویسی برگزار کنیم، تا هم نام و یاد آن بزرگ مرد را زنده نگهداریم و هم زمینۀ رشد را برای داستان نویسان داخل افغانستان فراهم کنیم."

اکرم عثمان یکی از داستان نویسان افغان بود که سینماگران افغان بر اساس برخی از داستان‌های معروف او مانند "مردها را قول است" و "دریاب خان" فلم هم ساخته اند.

با این حال، حسین حیدر بیگی به رادیو آزادی می‌گوید، برای نوشتن یک داستان خوب، ذهنیت و انگیزهٔ قوی نیاز است:

"فردی بخواهد داستان نویس خوب باشد، باید خوب بخواند، ادبیات جهان را بخواند، برترین داستان‌ها کوتاه را بخواند، بعداً باید انگیزۀ قوی داشته باشد تا انگیزهٔ‌ قوی نباشد اثر قوی خلق نمی‌شود، در واقع درد هنرمند است که داستان را شکل می‌دهد، یعنی تنوری است که آن سوژه را پخته می‌کند."

داستان‌های کوتاه دیگر مثل سنگ و سیب و شورش و رمان‌های گردابی و بیگانان از دیگر آثار حسین حیدر بیگی اند که چاپ شده اند.

همچنان یک مجموعۀ شعری او زیر نام "آهوی همیشه دویده در من" نیز به چاپ رسیده است.