رؤسای جمهور روسیه و چین سند مشترک "تقویت استراتژیک" امضا کردند

رؤسای جمهور چین و روسیه

سفر ولادیمیر پوتین به چین در حالی صورت گرفته که پس از تهاجم غیر موجه مسکو بر اوکراین در فبروروی سال ۲۰۲۲ میلادی، روسیه از نظر اقتصادی بیشتر به چین وابسته شده است.

رئیس جمهور پوتین امروز (۱۶ می) با شی چین پینگ رئیس‌جمهور چین ملاقات کرد.

پوتین پس از امضای سند تحکیم هر چه بیشتر مشارکت‌های ستراتیژيک با چین، در سخنرانی مشترک در چند مورد از روابط خوب اقتصادی با چین یاد آوری کرد:

"سال گذشته گردش مالی تجاری روسیه و چین یک چهارم افزایش یافت و طبق آمار چین به یک ریکارد جدید ۲۴۰ میلیارد دالری رسید. برآورد ما کمی متفاوت است، اما این رقم کاملاً صحیح است."

بر اساس گزارش خبر گزاری اسوشیتدپرس، پوتین، همچنین از تلاش‌های شی‌جین پینگ رهبر چین برای حل منازعه در اوکراین ابراز سپاس‌گزاری کرده است.

رهبران این دو کشور در این دیدار نمادین روی شراکت"بدون محدودیت" تأکید کرده‌اند و گفتند که این روابط عمیق‌تر شده، زیرا روسیه و چین هر دو با تشدید تنش‌ها با غرب مواجه هستند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، رهبران روسیه و چین در یک اعلامیه‌ مشترک ۷۰۰۰ کلمه‌ای در مورد "تعمیق مشارکت همه جانبه و همکاری ستراتیژیک در حال ورود به عصر جدید" مواضع مشترک‌شان را در مورد همه مسائل مهم از اقتصاد و فضا گرفته تا مسائل دفاعی اوکراین و تایوان ارائه کردند.

شی‌جن‌پینگ رئیس‌جمهور چین در این مورد گفت:

"ما مشترکاً به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک، بیانیه مشترک جمهوری خلق چین و فدراسیون روسیه را در مورد تعمیق مشارکت ستراتیژیک همه جانبه چین و روسیه در دوره جدید امضا و صادر کردیم."

رهبران روسیه و چین، همچنین از ایالات متحدۀ امریکا به خاطر مجموعه‌ای از اقداماتی که به گفتۀ پوتین و شی جین پینگ، تهدیدی برای روسیه و چین است، انتقاد کردند.

رؤساي جمهور چین و روسیه به گونه مشترک از عمل‌کرد امریکا در قبال این دو کشور انتقاد کردند.

ولادیمیر پوتین، که حکم دستگیری او توسط محکمه بین‌المللی جزائی صادر شده، از آغاز تهاجم غیرموجه روسیه بر اوکراین در فبروری سال ۲۰۲۲ میلادی، به ندرت به خارج از روسیه سفر کرده و این نخستین سفر خارجی پوتین پس از انتخاب مجدد او برای پنجمین دوره ریاست جمهوری است.