معاون وزیر خارجه قطر از ملا برادر خواست به سومین نشست دوحه نماینده بفرستد

ملا برادر معاون اقتصادی ریاست الوزرای حکومت طالبان

یک دیپلومات ارشد قطری از ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی ریاست الوزرای حکومت طالبان خواسته است که یک نماینده طالبان را به سومین نشست دوحه در باره افغانستان بفرستد.

قرار است این نشست از ۳۰ جون تا اول جولای ادامه یابد.

محمد بن عبدالعزیز الخلیفی معاون وزارت خارجه قطر روز پنجشنبه، ۲۳ می، با ملا برادر در جریان مسافرتش به کابل دیدار کرد.

دفتر ملابرادر در شبکه ایکس، توییتر سابق، به نقل از او گفته که در این گونه دیدارها "باید به موضع حکومت طالبان احترام گذاشته شود."

اما دفتر ملا برادر در مورد اینکه آیا نماینده شان به نشست آینده در دوحه اشتراک خواهد کرد یا نه، چیزی نگفته است.

پیش از این، ملل متحد در پایان سفر روزاماری دی کارلو، معاون سرمنشی این سازمان به کابل، اعلام کرد که رسماً از طالبان خواستار اشتراک در نشست آینده در دوحه شده است.

در اعلامیۀ شام سه شنبه ملل متحد گفته شده که هدف از سومین نشست نمایندگان ویژه برای افغانستان در دوحه، افزایش تعامل بین المللی با افغانستان به شیوه ای هماهنگ، منسجم و سازنده تر است.

طالبان در دومین نشست دوحه به میزبانی ملل متحد در ماه فبروری اشتراک نکردند. مخالفت طالبان با پیشنهاد تعیین یک نماینده خاص ملل متحد برای افغانستان یکی از دلایل اشتراک نکردن آنها به آن نشست خوانده شد.

انتونیو گوتیرش، سرمنشی ملل متحد در آن زمان گفته بود که شرایط طالبان برای شرکت در این نشست برای سازمان ملل قابل قبول نیست.

ملل متحد نشست های قبلی در دوحه را سازنده خوانده و گفته که دیدگاه های کشورهای اشتراک کننده، در زمینه های مختلف از جمله در مورد حکومت همه شمول، احترام به حقوق بشر، آموزش و کار زنان و دختران در افغانستان، مشترک و مثبت بوده است.