حکومت طالبان نشرات تلویزیون خصوصی « تمدن» را متوقف می‌کند

نشان تلویزیون تمدن

سخنگوی وزارت عدلیۀ طالبان می گوید که فعالیت تلویزیون تمدن به دلیل تعلق این رسانه با حزب سیاسی و استفادۀ از زمین «غصب شدۀ» دولتی متوقف می شود.

برکت الله رسولی در شبکۀ اکس (توییتر سابق) ناوقت روز پنجشنبه بیانیه ای را منتشر کرد که در آن آمده است، رسانه های متعلق به احزاب سیاسی حق فعالیت ندارند زیرا وزارت عدلیۀ طالبان قبلاً هرگونه فعالیت احزاب سیاسی را در کشور ممنوع اعلام کرده است.

در ادامه آمده که تلویزیون تمدن ، مدرسۀ خاتم النبیین و پوهنتون خاتم النبیین متعلق به حزب «حرکت اسلامی افغانستان» است و ساختمان های آنها در زمین های غصب شدۀ دولتی ساخته شده.

در بیانیه همچنان گفته شده که فعالیت هر سه نهاد متوقف و دفتر های آنها از سوی وزارت عدلیۀ طالبان مسدود می شود.

تلویزیون تمدن پس از ظهر روز پنجشنبه با نشر خبری فوری اعلام کرده بود که هیئتی از وزارت عدلیۀ طالبان برای بستن این رسانه وارد دفتر تلویزیون شده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان در اعلامیه ای گفت که تلاش برای بستن تلویزیون خصوصی تمدن، سیاسی و خلاف قانون رسانه های کشور است.

تلویزیون تمدن توسط محمد آصف محسنی رهبر سابق حزب حرکت اسلامی افغانستان و از رهبران اهل تشیع در سال ۱۳۸۵ خورشیدی در کابل ایجاد شد.

کمیسیون رسیدگی به تخطی های رسانه ای زیر نظر وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در ماه حمل امسال ، فعالیت تلویزیون نور وابسته به حزب جمعیت اسلامی و تلویزیون بریا مربوط به حزب اسلامی را نیز تعلیق کرد.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در نزدیک به سه سال اخیر صد ها رسانه در این کشور بسته شده اند.

در این مدت هزاران خبرنگار بی کار شده و صد ها تن آنان افغانستان را ترک کرده اند.