بایدن: اگر روسیه در اکراین موفق شود، «تجاوزهای پوتین» متوقف نخواهد شد

جو بایدن و اماننوئل مکرون روسای جمهور امریکا و فرانسه

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، روزشنبه (۸ جون) در پاریس، مجدداً حمایت "قوی" خود را از اوکراین در امر مبارزه با تهاجم غیر موجۀ روسیه اعلام کرد و هشدار داد که روسیه در صورت موفقیت در اوکراین به تجاوزات خود در آن‌جا متوقف نخواهد شد.

رئیس جمهور بایدن در حالی‌که امانویل مکرون رئیس جمهور فرانسه در کنارش ایستاده بود، گفت:

"قرار نیست که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در اوکراین متوقف شود، همۀ اروپا تهدید خواهد شد و اجازه نخواهیم داد که این اتفاق بیفتد."

به گفتۀ بایدن، ایالات متحدۀ امریکا با قدرت در کنار اوکراین ایستاده است.

ایمانویل مکرون رئیس جمهور فرانسه در ۸ جون میزبان، همتای امریکایی‌اش جو بایدن، در یک سفر رسمی بود که هدف آن برجسته ساختن مشارکت قوی آن‌ها در مسائل امنیتی جهانی خوانده شده است.

کمک یک بسته جدید ۲۲۵ میلیون دالری جدید به اوکراین

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده (دوم) به همراه بانوی اول ایالات متحده، جیل بایدن (راست)، پیش از دیدار دوجانبه به عنوان بخشی از سفر دولتی رئیس جمهور ایالات متحده به فرانسه، مورد استقبال امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه (دوم) و بریژیت ماکرون، بانوی اول فرانسه قرار گرفتند.

جو بایدن که از ۵ جون در فرانسه بسر می‌برد، در پاریس مورد استقبال با شکوه قرار گرفت. او در ششم جون در مراسم هشتادمین سالگرد جنگ نورماندی شرکت کرد و روز بعد از آن با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین ملاقات کرد.

این نخستین دیدار جو بایدن با ولودیمیر زلنسکی پس از توشیح قانونی مبنی بر اجازۀ استفاده از کمک‌های نظامی ۶۱ میلیارد دالری به اوکراین بود.

رئیس‌جمهور امریکا یک بسته جدید ۲۲۵ میلیون دالری محمولۀ مهمات شامل راکت‌ها، مرمی‌های هاوان، گلوله‌های توپچی و راکت‌های ضد هوایی را نیز اعلام کرد.

در هفته‌های اخیر پس از این‌که نیروهای روسیه به‌ویژه در منطقۀ خارکی‌یف شرقی اوکراین دست به حملات شدید زدند، اوکراین اروپا را برای افزایش حمایت نظامی تحت فشار قرار داده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید در یک کنفرانس ویدئویی روز جمعه به خبرنگاران گفت که به دلیل کمک‌های اخیر ایالات متحدۀ امریکا، نیروهای اوکراینی توانسته اند «پیش‌روی‌های روسیه» به ویژه در اطراف خارکی‌یف را خنثی کنند.

تهاجم غیر موجۀ روسیه که در ۲۴ فبروری سال ۲۰۲۲ آغاز شد، هنوز هم ادامه دارد.