نیکاراگوا برای افغانستان تحت حاکمیت طالبان سفیر غیر مقیم گماشته است

بیرق نیکاراگوا

رسانه‌های محلی نیکاراگوا، کشوری در امریکای مرکزی، گزارش داده‌اند که این‌کشور در یک اقدام نادر برای افغانستان تحت کنترل طالبان، سفیر غیرمقیم گماشته‌ است.

فرانس‌پرس روز شنبه ۲ سرطان گفت که قرار است مایکل کمپبل، که در حال حاضر سفیر نیکاراگوا در چین است، از دفترش در پکن فعالیت‌های خود برای افغانستان را نیز به‌‌پیش برد.

از زمان بازگشت طالبان به قدرت در نزدیک به سه سال گذشته، حکومت آنان توسط هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است. به اساس گزارش، حکومت نیکاراگوا هم در اعلامیۀ خود به موضوع به رسمیت شناختن حکومت طالبان اشاره‌ای نکرده است.

شمار انگشت‌شماری از کشورها از جمله چین، روسیه و ایران دیپلمات‌های طالبان را پذیرفته‌اند و سفارت‌های برخی از کشورها در کابل فعال هستند.

طالبان با تفسیر سختگیرانه‌ای از اسلام، بر بخش‌های مختلف اجتماعی از جمله کار و آموزش صدها هزار زن در افغانستان محدودیت‌هایی اعمال کرده‌اند که مورد نکوهش حامیان حقوق بشر قرار گرفته است.

به گزارش فرانس‌پرس، دانیل اورتگا، رئیس‌جمهور نیکاراگوا، که از سال ۲۰۰۷ بر سر کار آمده است، با شیوه‌های به‌شدت استبدادی حکومت می‌کند.او محدودیت‌های دوره ریاست‌جمهوری را لغو کرده و کنترول همه شاخه‌های دولت را به‎‌دست گرفته است.

در همین حال، از گماشته شدن سفیر غیر مقیم نیکاراگوا برای افغانستان استقبال کرده است.

وزارت خارجۀ طالبان امروز یکشنبه (سوم سرطان) در شبکه اجتماعی ایکس «توئیتر سابق» نوشت که حکومت طالبان برای اولین‌بار با تعیین سفیر غیر مقیم جمهوری نیکاراگوا برای افغانستان در پکن موافقت کرده است.

وزارات خارجه طالبان همچنان به سفارت خود در پکن هدایت داده تا با سفارت نیکاراگوا در چین، روابط نزدیک کاری داشته باشد.