ریچارد بنیت بر مشارکت معنی‌دار جامعهٔ مدنی و زنان افغان در نشست دوحه تأکید کرد

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان.

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان در مقالهٔ در روزنامهٔ نیویارک تایمز بر مشارکت معنی‌دار اعضای جامعهٔ مدنی و زنان افغان در نشست سوم دوحه تأکید کرده‌است.

او امروز جمعه، ۸ ماه سرطان، در شبکهٔ ایکس یا «توییتر سابق» نوشت که در این مقاله خواهان تمرکز روی وضعیت حقوق بشر در افغانستان در نشست دوحه و فراتر از آن شده‌است.

نشست سوم دوحه در مورد افغانستان به میزبانی ملل متحد در سی‌ام جون و اول جولای با حضور نمایندگان طالبان آغاز خواهد شد.

ملل متحد گفته‌است که هدف این نشست افزایش تعامل جهانی به شکل منسجم، هماهنگ و ساختارمند با افغانستان زیر حاکمیت طالبان است.

روزا اوتنبایووا، نمایندهٔ ویژهٔ منشی عمومی ملل متحد برای افغانستان گفته‌است که نمایندگان زن و اعضای جامعهٔ مدنی افغانستان در گفت‌وگوهای اصلی نشست سوم دوحه حضور نخواهند داشت.

روزماری دیکارلو، معاون سیاسی ملل متحد در واکنش به انتقادها از دعوت نشدن اعضای جامعهٔ مدنی و فعالان زن افغان در بحث‌های اصلی این نشست گفته، این یک پروسه است و دیالوگ بین افغان‌ها نیست.

در نشست دوم دوحه به میزبانی ملل متحد، طالبان دعوت اشتراک از سوی ملل متحد را نپذیرفتند، زیرا شرایط‌شان پذیرفته نشده بود، اما ۳ زن و ۲ مرد به نمایندگی از جامعهٔ مدنی افغانستان در ان نشست، اشتراک کرده بودند.