ذبیح‌الله مجاهد: نیازی به تعیین نماینده خاص ملل متحد برای افغانستان نیست

ذبیح‌الله مجاهد، رئیس هیئت طالبان در نشست دوحه، نیازی به تعیین نماینده خاص ملل متحد برای افغانستان نمی‌بیند و به حضور یوناما اشاره کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان که هیئت طالبان را در نشست دوحه رهبری می‌کرد، گفته است که هیچ ضرورتی برای تعیین نمایندۀ خاص ملل متحد برای افغانستان دیده نمی‌شود.

مجاهد به‌روز دوشنبه، ۱۲ ماه سرطان، در صحبت با خبرنگاران در دوحه گفت، چون که اکنون صلح و ثبات در افغانستان برقرار است و دفتر هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان، یوناما، نیز به نمایندگی از این سازمان در افغانستان حضور دارد، نیازی برای گماشته شدن نمایندۀ ویژه برای افغانستان دیده نمی‌شود.

شورای امنیت ملل متحد در ۲۹ ماه دسمبر سال ۲۰۲۳ قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن درخواست گزینش یک نماینده ویژه برای افغانستان برای «افزایش تعامل با افغانستان و رهبران طالبان» مطرح شده است.

گزینش نماینده ویژه برای افغانستان از پیشنهادهای کلیدی گزارش مفصل ارزیابی مستقل ملل متحد است که در ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ منتشر شد.

در این گزارش آمده است که فرستاده ویژه ملل متحد برای تمرکز بر دیپلماسی میان شرکای همکار بین‌المللی و افغان و تحقق گفت‌وگوهای بین‌الافغانی تعیین شود.

در قطعنامۀ شورای امنیت ملل متحد از انتونیو گوترش، سرمنشی این سازمان، خواسته شده است که نمایندۀ خاصی را برای تقویت سفارش‌های گزارش ارزیابی مستقل افغانستان مخصوصاً در مورد جنسیت و حقوق بشر معرفی کند. هنوز روشن نیست که این نمایندۀ ویژه چه زمان معرفی خواهد شد.