سازمان خبرنگاران بدون مرز از وضعیت سرکوب رسانه‌ها در یک منطقه خود مختار ازبیکستان ابراز نگرانی کرد

بیرق ازبیکستان

سازمان خبرنگاران بدون مرز، با درنظرداشت سرکوب شدید مطبوعات که بعد از اعتراضات دوسال قبل درمنطقه خود مختار قراقالپاکستان در شمال غرب ازبیکستان ادامه یافته، آن را " مرگ تدریجی خبرنگاری " دراین منطقه می خواند.

اعلامیه روز دوشنبه این سازمان گفت، به کسی اجازه داده نمی شود که دربارۀ این اعتراضات درقراقالپاکستان چیزی بگوید وخبرنگارانی که امروز حقایق را به خاطر می آورند ، دستگیر ، زندانی وناحق به جدایی طلبی، متهم می شوند.

سازمان خبرنگاران بدون مرز، موارد بازداشت وحبس خبرنگاران از جمله خبرنگار بریتانیایی اکونومیست را محکوم کرده می گوید که چنین " سانسور منطقه را به بیابان اطلاعاتی تبدیل می کند."

جین کاولیر، رئیس بخش اروپای شرقی وآسیای مرکزی این سازمان گفت : " سازمان خبرنگاران بدون سرحد از این سرکوب به ارتباط یک موضوع بسیار حیاتی برای منافع عامه و جرم پنداشتن کار خبرنگاران، نگران است و خبرنگاران بازداشت شده باید فورا رها شوند ."

شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبیکستان برنامه های تغییر قانون اساسی برای لغو حق جدایی جمهوری خودمختار قراقالپاکستان را پس از آغاز اعتراضات در نوکوس، پایتخت قراقالپاکستان در جولای سال ۲۰۲۲ به طور ناگهانی کنار گذاشت. مقامات گفتند که حداقل ۲۱ نفر درجریان اعتراضات آنزمان کشته شدند.