پیروزی مسعود پزشکیان در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران

مسعود پزشکیان با ۵۳.۷ درصد آرا به عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران انتخاب شد.

مسئولان انتخابات ایران از پیروزی مسعود پزشکیان نامزد اصلاح‌طلب در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران خبر دادند.

محسن اسلامی، سخنگوی کمیسیون برگزاری انتخابات ایران، از طریق تلویزیون دولتی ایران اعلام کرد که پزشکیان، جراح سابق قلب، ۵۳.۷ درصد آرا به دست آورده است. تعداد آرای او به ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رأی می‌رسد و رقیبش سعید جلیلی ۴۴.۳ درصد آرا را کسب کرده است. آرای جلیلی تعداد به ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ رأی رسید.

در دور دوم انتخابات قبل از وقت ریاست‌جمهوری ایران که دیروز جمعه برگزار شد، تعداد شرکت‌کنندگان حدود ۵۰ درصد اعلام شده است که نسبت به دور اول که ۴۰ درصد بود بیشتر است.

مسعود پزشکیان از سال ۲۰۰۸ بدین سو نمایندۀ مجلس ایران بوده و از سال ۲۰۲۰ که اصلاح‌طلبان اکثریت مجلس را به دست گرفتند، به عنوان معاون پارلمان ایران کار می‌کرد.

جلیلی، نامزد محافظه‌کاران نتوانست در رقابت با پزشکیان، نامزد اصلاح‌طالبان پیروز شود.

آقای پزشکیان عملی کردن حجاب اسلامی در مورد زنان در ایران را زیر سوال برده و صدای خود را در حمایت از گفتگو با غرب بلند کرده است.

اما او از اصول جمهوری اسلامی نیز حمایت می‌کند زیرا گفته است که در صورت انتخاب شدن از سیاست‌های علی خامنه‌ای رهبر ایران پیروی خواهد کرد.

این انتخابات برای برگزیدن جانشین ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور پیشین این کشور، قبل از وقت برگزار شد زیرا رئیسی با شماری از مقام‌های دیگر حکومت ایران در ماه می در یک سانحه هوایی در ایران کشته شدند.