ثبت دو مورد تازهٔ بیماری پولیو در کندهار

ثبت دو مورد تازهٔ بیماری پولیو در کندهار و آغاز دور جدید کمپاین تطبیق واکسین پولیو در افغانستان.

دفتر مبارزه با پولیو در جنوب افغانستان می‌گوید که دو مورد جدید فلج کودکان در ولایت کندهار به ثبت رسیده است. یک منبع در این دفتر به شرط فاش نشدن نامش به رادیو آزادی گفت که این دو مورد جدید فلج کودکان در ولسوالی‌های ارغستان و شاه‌ولی کوت ولایت کندهار ثبت شده است.

منبع افزود که با این آمار، تعداد موارد مثبت پولیو در کندهار به چهار مورد رسید که سه مورد تأیید شده و یک مورد هنوز تأیید نشده است، اما علائم فلج در کودک دیده می‌شود.

صدای امریکا نیز به نقل از یک منبع صحی از ادارهٔ پولیو، دو مورد را تأیید کرده و گفته است که این دو کودک پنج و چهار و نیم ساله، مربوط به خانواده‌هایی هستند که از پاکستان برگشته‌اند. ‌

صدای امریکا در گزارش خود که روز جمعه نشر کرده، به نقل از این منبع نوشته است که نمونه‌های طبی پولیو از این کودکان چند هفته پیش برای تحقیق گرفته شد و نتایج آن روز جمعه مشخص شد. تلاش کردیم با خانواده‌های کودکان مبتلا به پولیو صحبت کنیم، اما تا زمان نشر‌ گزارش موفق نشدیم.

بیشتر در این باره: همکاری مردم در تطبیق کمپاین واکسین ضد پولیو در افغانستان چقدر مهم است؟
برنامۀ افغانستان عاری از پولیو: خانواده‌ها در روند تطبیق واکسن پولیو همکاری کنند

شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامهٔ حکومت طالبان هم در بارهٔ واقعات مثبت پولیو در کندهار به رادیو آزادی پاسخ نداد، اما برنامۀ افغانستان عاری از پولیو در صفحهٔ ایکس خود نوشته که داکتر عبدالقدوس بریالی، رئیس این برنامه هنگام سفرش به کندهار با خانوادۀ یک کودک مبتلا به پولیو دیدار کرده است.

به دلیل تهدید پولیو در افغانستان، واکسن جلوگیری از این بیماری سال‌هاست که در افغانستان تطبیق می‌شود.

برنامۀ افغانستان عاری از پولیو همچنان از آغاز دور جدید کمپاین تطبیق واکسین پولیو نیز خبر داده و نوشته است که این کمپاین روز دوشنبه هفتۀ روان در مناطق مختلف افغانستان آغاز می‌شود. این برنامه خواستار حمایت خانواده‌ها از روند تطبیق واکسین پولیو شده است.

بیشتر در این باره: یونیسف خواهان اقدامات بیشتر در جلوگیری از بیماری پولیو در میان مهاجرین برگشت کننده شد

دور نخست کمپاین پولیو در ماه ثور‌ سال روان و دور دوم در ماه جوزا برگزار شده بود. موارد مثبت واکسین پولیو در کندهار در‌حالی ثبت شده که سازمان جهانی صحت (دبلیو اچ‌ او) ابراز نگرانی کرده بود که بازگشت ۶۰۰ هزار مهاجران افغان از پاکستان، دست‌آوردهای مبارزه با بیماری پولیو را تهدید می‌کند. این سازمان گفته است که در ‌میان مهاجران برگشتی نزدیک به ۲۰۰ هزار کودکانی هستند که واکسین پولیو دریافت نکرده‌اند.

افغانستان و پاکستان؛ دو کشوری که پولیو درآنها ریشه‌کن نشده است

افغانستان و پاکستان تنها دو کشوری هستند که هنوز نتوانسته‌اند پولیو را ریشه کن کنند. بر اساس گزارش سازمان جهانی صحت، از آغاز سال ۲۰۲۴ الی ۴ جولای ۶ مورد مثبت فلج کودکان در افغانستان و ۸ مورد در پاکستان گزارش شده است. پولیو یک بیماری ویروسی و غیر قابل درمان است که در حال حاضر تنها راه پیشگیری از آن استفاده از واکسین است.