واکنش دختران افغان به اظهارات سفیر طالبان در چین؛ «شما هم مکاتب را باز کنید»

دختران محروم از تحصیل در افغانستان از طالبان می‌خواهند که با الگوبرداری از سیستم‌های آموزشی سایر کشورها، دروازه‌های مکاتب به روی دختران بالای صنوف ششم را هم باز کنند.

شماری از دختران محروم از آموزش با اشاره به توصیف بلال کریمی، سفیر حکومت طالبان در چین از سیستم آموزشی یک مکتب شبانه‌روزی مختلط پسر و دختر در این کشور می‌گویند که مقام‌های طالبان باید محدودیت‌های آموزشی را بردارند.

به اساس گزارش رسانهٔ چینایی «سی جی تی ان» بلال کریمی حین دیدار از یک مکتب شبانه‌روزی در منطقهٔ خودمختار تبت در جنوب غرب چین گفته است که تحت تأثیر روش سیستماتیک آموزش این مکتب قرار گرفته و این برای چین امیدوار کننده است.

دختران محروم از آموزش می‌گویند که اگر طالبان خواستار چنین پیشرفتی در افغانستان هستند، محدودیت‌ها بر زنان و دختران از جمله محدودیت‌های آموزشی و کاری آنان را بردارند.

این دانش‌آموزان می‌گویند، حکومت طالبان آن‌ها را از حق آموزش و تحصیل محروم کرده‌، اما نماینده‌گان‌شان در کشورهای دیگر از سیستم آموزشی این کشورها که برای دختران و پسران تهیه شده، توصیف می‌کنند.

بیشتر در این باره: هشدار دو نهاد مدنی: ادامۀ ممنوعیت تحصیل دختران، حملۀ مستقیم به آیندۀ نیمی از جمعیت افغانستان است

یک تن از دانش‌آموزان صنف دهم که از رفتن به مکتب محروم شده و به‌خاطر حساسیت موضوع نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت:

"سه‌سال می‌شود که مکاتب و پوهنتون‌ها به روی دختران بسته‌است، محدودیت‌های کاری زیادی بر آن‌ها وضع شده، اما وقتی که نمایندگان نظام به یک کشور دیگر می‌روند و آن را به کشور آن‌ها امیدوار کننده می‌دانند، وقتی می‌گویند تحت تاثیر سیستم قرار می‌گیرند پس باید مکاتب و پوهنتون‌‌ها را به روی ما باز کنند تا ما هم با دختران کشورهای دیگر رقابت کنیم، در غیر آن دختران افغان از عقب مانده‌ترین قشر جهان خواهند بود."

دختران: ما هم استعداد فراگیری دانش را داریم

لیمه، یک تن دیگر از دانش‌آموزان دختر به رادیو آزادی گفت، طالبان باید دختران افغان را اجازه بدهند که درس بخوانند:

"وقتی یک نماینده‌ای از افغانستان به کشور دیگر می‌رود و برای آن‌ها آرزو می‌کند که در آینده یک شخصیت خوب از آن‌ها ساخته شود، من این را می‌گویم، چرا آن‌ها برای دختران در افغانستان این آرزو را نمی‌کنند، زیرا دختران افغان استعداد‌هایی دارند که هر کاری را می‌توانند انجام دهند."

این درحالیست که اخیراً رسانۀ چینایی «سی جی تی ان» یک گزارشی ویدیوئی از بازدید برخی دیپلوماتان از جمله بلال کریمی، سفیر حکومت طالبان در چین از یک مکتب شبانه‌روزی در منطقهٔ خودمختار تبت در جنوب غرب این کشور نشر کرده است.

بیشتر در این باره: عفو بین‌الملل خواستار بازگشائی فوری مکاتب به‌روی دختران بالای صنوف ششم در افغانستان شد

بلال کریمی به «سی جی تی ان» گفته است که تحت تأثیر روش سیستماتیک آموزشی این مکتب قرار گرفته است. او افزوده است که این بهترین چیزی است که او دیده و این برای آیندهٔ این کشور امیدوارکننده است.

حاشیه‌های بازدید سفیر طالبان از مکتب در چین

حاشیه‌های دیگر این گزارش ویدیوئی از جمله استقبال از این دیپلوماتان با رقص سنتی تبت با واکنش‌های همراه بوده است. اما یک صفحۀ ایکس نزدیک به طالبان به نام نهاد‌ خبرهای جعلی نوشته است که بلال کریمی به مکانی که رقص انجام شده نرفته، بلکه تنها از صنف خطاطی دیدار کرده است؛ موضوعی که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان نیز آن را در صفحۀ ایکس خود بازنشر کرده است.

با این حال، فضل‌الهادی وزین، فعال آموزش به رادیو آزادی می‌گوید، امیدوار است که طالبان مانند کشورهای دیگر دید مثبت به آموزش دختران افغان نیز پیدا کنند:

"مسدود ماندن دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌های دختران یک فاجعهٔ جبران ناپذیر است، امیدوار هستیم که مسئولان امارت اسلامی از دیدن سیستم آموزشی دختران دیگر مورد تأثیر قرار می‌گیرند و آن را به دیدۀ خوب می‌پندارند در نخست باید دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها را به روی دختر افغان باز کنند."

مسئولان وزارت معارف حکومت طالبان و ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره پاسخ ندادند.

بر اساس آمار یکی از صندوق‌های ملل متحد زیر نام «آموزش منتظر نمی‌ماند» که در ماه ‌سپتامبر ۲۰۲۳ نشر شد، حدود ۸۰ درصد یعنی ۲.۵ میلیون دختر واجد شرایط آموزش در افغانستان از آموزش محروم هستند.