افزایش تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس در غزه و رهایی گروگان‌ها

گروه حماس پیشنهاد امریکا برای آغاز مذاکرات به هدف برقراری آتش‌بس و رهایی گروگانان را پذیرفته است.

انتظار می‌رود رئیس اداره استخبارات مرکزی امریکا، در جریان همین هفته به هدف گفت‌وگو روی برقراری آتش‌بس در غزه، به مصر سفر کند.

همزمان یک رسانۀ مصری گزارش داده که قاهره در جریان این هفته، میزبان هیئت اسرائیلی هم خواهد بود. جنگ غزه وارد دهمین ماه خود شده و همزمان با این، تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس ادامه دارد.

شبکۀ تلویزیونی القاهره در مصر دیروز (۷ جولای) گزارش داد که ویلیم برنز، رئیس ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا، در جریان همین هفته به هدف گفت‌وگو روی برقراری آتش‌بس در غزه و رهایی گروگانان‌ها از نزد گروه حماس به قاهره می‌رود.

یک منبع آگاه از این موضوع که خواسته نامش به خاطر حساسیت موضوع گرفته نشود، این را هم تأیید کرده که آقای برنز پس از مصر، به قطر خواهد رفت.

قرار است ویلیام برنز جهت انجام گفت‌وگوها برای دست‌یابی به آتش‌بس میان اسرائیل حماس به مصر و قطر سفر کند.

در چندین ماه گذشته، ایالات متحدۀ امریکا، مصر و قطر به صورت مشترک تلاش‌هایی را برای برقراری آتش‌بس در غزه و رهایی گروگانان از نزد گروه حماس انجام داده‌اند.

حماس: منتظر پاسخ اسرائیل هستیم

همزمان با این، گروه حماس که از سوی امریکا و اتحادیۀ اروپا سازمان تروریستی دانسته می‌شود، گفته که به هدف پایان دادن به جنگ در غزه، منتظر پاسخ اسرائیل در مورد پیشنهاد آتش‌بس است.

حماس این را هم گفته که پیشنهاد امریکا را برای آغاز مذاکرات به هدف آتش‌بس، رهایی گروگان‌ها و مبادلۀ زندانیان فلسطینی پذیرفته است.

بیشتر در این باره: حماس پیشنهاد آمریکا برای آغاز مذاکرات آزادی گروگان‌ها را پذیرفت

در عین حال، روز یکشنبه اعتراض‌های گسترده در مناطق مختلف اسرائیل بر پا شد.

معترضان از دولت اسرائیل خواستند تا به هدف تضمین از رهایی گروگان‌های باقی‌مانده در غزه، با گروه حماس به توافق برسد.

اعتراض‌های گسترده در اسرائیل برای فشار بر دولت به منظور تضمین رهایی گروگان‌های باقی‌مانده در غزه برگزار شد.

اعتراض‌کننده‌ها جاده‌ها را بستند و در برابر خانه‌ها و اقامتگاه‌های وزیران تلاش کردند تا دولت اسرائیل را تحت فشار قرار دهند.

در هفتم اکتوبر سال گذشته که دیروز دقیقاً ۹ ماه از آن گذشت، جنگجویان گروه حماس با حمله بر خاک اسرائیل، نزدیک به ۱۲۰۰ تن را کشتند و حدود ۲۵۰ تن دیگر را گروگان گرفتند. در آتش‌بس ماه نومبر گذشته، بیش از ۱۰۰ تن از این گروگانان از نزد گروه حماس آزاد شدند.

وزارت صحت غزه که تحت کنترول گروه حماس است، می‌گوید که در نتیجه جنگ ۹ ماهه در این شهر، بیش از ۳۸ هزار تن کشته و صدها هزار تن دیگر آواره شده‌اند.