یونیسف: نزدیک به ۴۰ درصد کودکان افغان با مشکلات روحی و روانی روبه‌رو اند

محدودیت‌های آموزشی و وضعیت نابسامان اقتصادی از عوامل اصلی افسرده‌گی و نگرانی کودکان افغان عنوان شده‌اند.

صندوق وجهی حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف) می‌گوید، کودکان در افغانستان با بیماری‌های شدید روانی روبه‌رو هستند. این اداره در گزارش تازهٔ خود زیر عنوان «آغوش‌ها، خوشحالی و درمان» که روز دوشنبه هشتم جولای منتشر کرده، گفته است، بیش از ۲۰ درصد کودکان افغان که سن‌شان از ۵ الی ۱۷ سال است، نگرانی‌هایی را تجربه می‌کنند که ۱۰ درصد بیشتر از اوسط بین‌المللی است و ۱۵ درصد دیگرشان نیز افسرده‌گی را تجربه می‌کنند.

یونیسف در گزارش خود بلند بودن سطح فقر در افغانستان، بی‌جاشدن خانواده‌ها و‌ مهاجرت، رویداد‌های طبیعی، نگرانی از مواد منفجر ناشده و وارد شدن فشار بر کودکان و خانواده‌ها را در جریان بحران‌ها از عواملی دانسته که کودکان افغان را با بیماری‌های شدید روحی و روانی مواجه کرده است.

یونیسف: مسدود شدن مکاتب، یکی از عوامل افسرده‌گی است

یونیسف تدکید می‌کند که محدودیت بر آموزش دختران از سوی طالبان، آرزوهای کودکان دختر افغان به آینده را محدود کرده است.

این اداره افزوده است که محدودیت بر آموزش دختران از سوی طالبان، آرزوهای کودکان دختر افغان به آینده را محدود کرده و دسترسی آن‌ها به خدمات اولیهٔ صحی را مشکل‌ساز کرده است.

در حالی که یونیسف محدودیت بر آموزش دختران بالاتر از صنف ششم را علت دیگر این مشکلات عنوان می‌کند، وزارت معارف حکومت طالبان به تازه‌گی گزارش‌هایی را که گویا مکاتب دختران در برخی مناطق دوباره بازگشائی شده‌اند، رد کرده است. این‌ وزارت روز دوشنبه، هشتم جولای با نشر یک اعلامیه‌ای در صفحهٔ ایکس خود (توئیتر سابق) گفته است که آنها گزارش‌های رسانه‌ها مبنی بر بازگشایی ۴۷ باب مکتب بالاتر از صنف ششم دخترانه به خاطر پوره کردن معیارها از سوی وزارت معارف را رد می‌کنند. در چند روز گذشته در رسانه‌های اجتماعی آوازه‌هایی وجود داشت که این تعداد مکتب بازگشایی شده‌اند.

بیشتر در این باره: گزارش یوناما به شورای امنیت سازمان ملل؛ « وضعیت زنان و کودکان در افغانستان نگران کننده است»
برخی از خانواده‌ها: مشکلات اقتصادی، کودکان ما را نگران ساخته است

خانواده‌های افغان از تاثیرات روانی وضعیت جاری بر کودکان‌شان ابراز نگرانی می‌کنند.

در همین حال خانواده‌های برخی از کودکان افغان می‌گویند، وضعیت اقتصادی جاری و محدودیت طالبان بر آموزش دختران‌شان، فرزندان‌شان را با فشارهای شدید روانی روبه‌رو کرده که این موضوع آن‌ها را نگران ساخته است.

محمد طاهر و اسلام‌الدین، دو تن از شهروندان افغانستان که پدر چندین فرزند هستند، به رادیو آزادی می‌گویند:

"من همین اکنون پسر خود را به شفاخانه آوردم که به خاطر همین تشویش‌ها مریض است. کودکان چیزی از ما می‌خواهند و ما برای‌شان فراهم کرده نمی‌توانیم و به همین دلیل به این مشکل مواجه شده‌اند. شش دختر دارم، دو دختر کوچک صنف ۷ و ۹ بودند و اول نمره بودند، حال در خانه‌نشستن و بسیار نگران‌اند و می‌گویند پدر سرنوشت ما چه خواهد شد؟"

"کودکان به راحتی به خدمات صحی دسترسی ندارند و‌ برخی دیگرشان که بزرگ‌تر هستند از روزی که دروازه‌های مکاتب بالاتر از صنف ششم به روی‌شان بسته شده، به برخی مدارس و یا خیاطی‌ها می‌روند، اما برخی‌های‌شان هنوز هم به امید باز شدن دروازه‌های مکاتب‌اند. این در نهایت آن‌ها را به تکالیف روحی مبتلا کرده است. امیدواریم این مشکلات زودتر حل شود."

بیشتر در این باره: یونیسف: حقوق دختران در افغانستان نباید توسط سیاستمداران به گروگان گرفته شود
یونیسف: در سال جاری به ۳.۶ میلیون کودک و مراقبت‌کننده‌گان‌شان خدمات روانی فراهم شده است

یونیسف می‌گوید، در سال جاری میلادی به ۳.۶ میلیون کودک و مراقبت‌کنندگان‌شان خدمات روانی، صحی و مکان‌های آموزش‌دهی فراهم کرده‌ است. این اداره از کمبود مشاوران و روان‌شناسان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که آن‌ها تنها ۳ هزار تن را در سال ۲۰۲۳ در این بخش آموزش داده‌اند.

این در حالیست که به شمول ملل متحد، نهادهای مختلف دیگر نیز هر از گاهی در مورد وضعیت بد کودکان در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.