کمپاین واکسیناسیون ضد پولیو در ۲۳ ولایت افغانستان آغاز شد

آغاز کمپاین واکسیناسیون ضد پولیو در ۲۳ ولایت افغانستان با هدف واکسین کردن ۸ میلیون کودک زیر پنج سال.

برنامۀ افغانستان عاری از پولیو یا «Polio-Free Afghanistan» از راه‌اندازی دور تازه‌ای از کمپاین واکسین ضد پولیو در ولایت‌های مختلف افغانستان خبر داده است. این سازمان روز دوشنبه، ۱۸ سرطان، در صفحۀ ایکس خود (توئیتر سابق) از خانواده‌ها خواسته است که برای یک افغانستان روشن، کودکان‌ خود را واکسین کنند.

وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان گفته است که این کمپاین چهار روزه در ۲۳ ولایت افغانستان تطبیق می‌شود. شرافت زمان، سخنگوی این وزارت در پیامی که به رسانه‌ها فرستاده گفته است:

"امروز دوشنبه ۱۸ سرطان سال ۱۴۰۳ واکسین فلج کودکان در ۲۳ ولایت کشور آغاز شد و در این کمپاین حدود هشت میلیون کودک زیر پنج سال واکسین می‌شوند و این کمپاین به مدت چهار روز ادامه خواهد داشت."

Your browser doesn’t support HTML5

همکاری مردم در تطبیق کمپاین واکسین ضد پولیو در افغانستان چقدر مهم است؟

شماری از خانواده‌های افغان در ولایت‌های مختلف با استقبال از راه‌اندازی این کمپاین می‌گویند که برای پیش‌گیری از مرض پولیو با علاقمندی کودکان خود را واکسین کرده‌اند. سید شهید اتل، باشندۀ ولسوالی سپین‌غر ولایت ننگرهار به رادیو آزادی گفت، فرزندانش را واکسین کرده است.

"پولیو یک بیماری لاعلاج است، با این واکسین کودکان ما از فلج دایم نجات می‌یابند هرکس باید کودکانش را واکسین کند."

حمیده، باشندۀ ولایت کنر نیز به رادیو آزادی گفت، نواسه دو ساله‌اش را واکسین کرده است.

"سه ساعت پیش آمدن نواسه‌ام خواب بود بیدارش کردم و قطره را در دهانش انداختم، واکسین چیزی خوبی است از بیماری جلوگیری می‌کند. به نواسه‌هایم که بزرگ شده‌اند نیز واکسین داده‌ام."

Your browser doesn’t support HTML5

پولیو، بیماری که تنها در افغانستان و پاکستان قربانی می‌گیرد

با این وجود، برخی از واکسیناتوران از رفتار سرد برخی خانواده‌ها شکایت دارند و می‌گویند که برخی‌ها در این مورد بی‌پروا هستند. الفت‌الله محب‌زی، یکی از این واکسیناتوران به رادیو آزادی گفت:

"یکی از مشکلات اساسی رضاکاران این است که وقتی خانه به خانه می‌روند، خانواده‌ها زود دروازه را به روی آنها باز نمی‌کنند. کودکان‌شان را زود نمی‌آورند که واکسین شوند. آگاهی عمومی از فواید واکسین بسیار پایین است و به همین دلیل است که کودکان به مریضی مبتلا می‌شوند، ویروس در آنجا باقی می‌ماند."

کمال شاه سید، مسئول سابق روابط عمومی برنامۀ فلج کودکان در دفتر یونیسف، در صحبت با رادیو آزادی ادعا می‌کند که در کمپاین‌های واکسین ضد پولیو به دلیل عدم سیستم منظم، تمام کودکان واکسین دریافت نمی‌کنند. "هنگامی که این تهدید زیاد است و کودکان مبتلا می‌شوند، بهترین راه شروع کمپاین‌های باکیفیت در افغانستان است. در افغانستان کمپاین‌های زیادی راه‌اندازی می‌شود، اما متأسفانه از نظر کیفیت کاستی‌های زیادی وجود دارد و به همین دلیل کودکانی که به واکسین نیاز دارند، واکسین نمی‌شوند و کسانی که یک بار واکسین شده‌اند دوباره واکسین می‌شوند."

بیشتر در این باره: همکاری خانواده ها در اجرای موفق کمپاین واکسین پولیو چقدر موثر است؟

سازمان جهانی صحت پیش از این گفته بود، کسانی که کودکان‌شان را در افغانستان واکسین نمی‌کنند، در گسترش ویروس فلج اطفال نقش دارند. این سازمان از افزایش موارد مثبت پولیو در افغانستان ابراز نگرانی کرده بود. سازمان جهانی صحت همچنان ابراز نگرانی کرده است که موارد مثبت فلج اطفال با بازگشت خانواده‌های افغان از پاکستان افزایش خواهد یافت.

واکسیناتورها از رفتار سرد برخی خانواده‌ها در کمپاین ضد پولیو شکایت دارند.

افغانستان و پاکستان تنها دو کشوری هستند که هنوز نتوانسته‌اند پولیو را ریشه‌کن کنند. بر اساس گزارش سازمان جهانی صحت، از آغاز سال ۲۰۲۴ تا ۳۰ جون، ۶ مورد مثبت فلج اطفال در افغانستان و هشت مورد در پاکستان گزارش شده است. روز شنبه، یک منبع از دفتر مبارزه با فلج اطفال در جنوب افغانستان به رادیو آزادی و برخی رسانه‌های بین‌المللی دیگر گفت که دو مورد مثبت جدید پولیو یا فلج اطفال در ولایت کندهار ثبت شده است، اما شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامه حکومت طالبان، در پیامی صوتی به رسانه‌ها گفته که در سال جاری هیچ مورد مثبت فلج اطفال در افغانستان ثبت نشده است.