هشدار کارشناسان از پیامدهای انتصاب رئیس جدید بانک مرکزی افغانستان که تحت تعزیرات آمریکا است

نوراحمد آغا (در وسط تصویر) که تحت تعزیرات ضد تروریزم ایالات متحدۀ امریکا قرار دارد.

در تعیینات جدیدی که از سوی ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، روز شنبه گذشته اعلام شد، نوراحمد آغا بنا به دستور رهبری طالبان از معاونیت «د افغانستان بانک» ترفیع کرد و به‌عنوان سرپرست رئیس این بانک منصوب شد.

او که در افغانستان به نام «احمد ضیاء آغا» نیز معروف است، تحت تعزیرات ضد تروریزم آمریکا قرار دارد. ضمن این تعیینات، هدایت‌الله بدری، سرپرست رئیس د افغانستان بانک که او هم تحت تعزیرات آمریکا و ملل متحد قرار دارد، به‌عنوان سرپرست وزیر معادن و پترولیم منصوب شد.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود می‌نویسد که آمریکا تعیینات جدید در بانک مرکزی افغانستان را از نزدیک دنبال می‌کند چون واشنگتن در اوایل بازگشت طالبان به قدرت و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در سال ۲۰۲۱، ۷ میلیارد دلار از ذخایر این بانک را منجمد کرد. سپس نیمی از این پول به یک صندوق امانت در سوئیس که توسط معتمدان آمریکایی، سوئیسی و افغان نظارت می‌شود، انتقال داده شد.

هدایت‌الله بدری، رئیس پیشین د افغانستان بانک طالبان

یکی از شروط پیشنهادی آمریکا برای دسترسی بانک مرکزی افغانستان به این پول این است که به جای اعضای ارشد طالبان، افراد باتجربه و تکنوکرات در رأس این بانک منصوب شوند تا این نهاد از مداخلات سیاسی دور نگه داشته شود.

تحلیل‌گران: احتمالا بُن‌بست سیستم بانکی افغانستان دوام خواهد می‌کند و سکتور خصوصی متضضر می‌شوند

گریم سمیت، تحلیلگر ارشد گروه بین‌المللی بحران در بروکسل، با توجه به تعیینات جدید به آژانس خبری رویترز گفته است:

"به نظر می‌رسد که بن‌بست بین بانک مرکزی افغانستان و سیستم بانکی بین‌المللی ادامه خواهد داشت."

دکتر طارق فرهادی، کارشناس مسائل سیاسی و کارمند سابق صندوق بین‌المللی پول، به این باور است که با تعیینات جدید در بانک مرکزی، سکتور خصوصی بیشتر متضرر خواهد شد. وی می‌گوید:

"هرگاه در ریاست بانک مرکزی کسانی قرار داشته باشند که در لیست تعزیرات آمریکا شامل اند، سیستم جهانی SWIFT که در انتقالات پول بین بانک‌های بین‌المللی استفاده می‌شود، نمی‌تواند که با بانک مرکزی افغانستان سروکار داشته باشد و در نتیجه نمی‌تواند با بانک‌هایی که در افغانستان است، داد و معامله کند. دوم اینکه اگر کسی در رأس بانک مرکزی افغانستان تحت تعزیرات آمریکا باشد، واشنگتن نمی‌تواند که سرمایه‌های خارجی بانک مرکزی افغانستان، مثلاً پولی را که در سوئیس است، به این بانک واگذار کند چون رئیس بانک تحت تعزیرات است."

بیشتر در این باره: مجلس نماینده‌گان امریکا برای متوقف کردن انتقال پول نقد به طالبان، لایحۀ جدیدی را تصویب کرد

دکتر فرهادی می‌افزاید که طالبان با تأکید گفته‌اند که از سکتور خصوصی حمایت می‌کنند اما با منصوب کردن فردی در ریاست بانک مرکزی که تحت تعزیرات است، در حقیقت به سکتور خصوصی ضربه می‌زنند.

نور احمد آغا، سرپرست جدید بانک مرکزی افغانستان، توسط وزارت خزانه‌داری ایالات متحده به عنوان «تروریست جهانی» تحریم شده است. او متهم است که پروژه‌های بمب‌سازی طالبان را تمویل و به قوماندانان پول توزیع می‌کرد و همچنین به وابسته‌گان طالبان در خارج پول می‌فرستاد.

بشنوید:

Your browser doesn’t support HTML5

امریکا با مطرح کردن کدام شرط ها، ممکن دارایی های افغانستان را آزاد کند؟

با گذشت تقریباً سه سال از حاکمیت طالبان در افغانستان، هنوز هیچ کشوری حکومت آن‌ها را به رسمیت نشناخته و اسامی شماری از رهبران طالبان هنوز هم در لیست تعزیرات بین‌المللی قرار دارد.

رفع تعزیرات یکی از موضوعات اساسی مورد بحث هیئت طالبان در نشست اخیر با نمایندگان خاص کشورها در دوحه بود که به تاریخ ۳۰ جون به میزبانی ملل متحد برگزار شد.

طالبان بعد از این نشست دو روزه ابراز امیدواری کردند که این تعزیرات برداشته خواهد شد.