نشست ناتو برای حمایت از اوکراین و مقابله با روسیه در واشنگتن برگزار شد

رهبران کشورهای عضو ناتو در نشست واشنگتن برای حمایت از اوکراین و مقابله با روسیه گرد هم آمده‌اند.

رهبران کشورهای عضو ناتو به هدف حمایت از اوکراین و نشان دادن قاطعیت در برابر روسیه در واشنگتن گرد هم آمده‌اند. این نشست اما تحت‌الشعاع مبارزۀ انتخاباتی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، برای بقای سیاسی قرار گرفته است.

ینس ستولتنبرگ برای آخرین بار به عنوان سرمنشی ناتو در نشست این پیمان اشتراک کرده است. نشست سه روزۀ ناتو در واشنگتن از دیروز (۹ جولای) آغاز شد و قرار است تا روز پنجشنبه ادامه یابد. این نشست به مناسبت ۷۵مین سالگرد تأسیس پیمان ناتو برگزار شده است.

زلنکسی انتظار جذب کمک‌های بیشتر را دارد

ولودیمیر زیلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، که دیروز وارد واشنگتن شد، انتظار دارد که کمک‌های بیشتر دفاع هوایی از جمله راکت‌های پاتریوت را از اعضای ناتو به دست آورد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، گفته که رهبران ناتو بر سر ادامه توانایی‌های دفاعی اوکراین در صف واحد خواهند ایستاد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجۀ آمریکا، دیروز در یک نشست خبری گفت که حمایت از اوکراین ادامه خواهد یافت.

بلینکن: حمایت از اوکراین ادامه خواهد یافت.

"در یک گوشۀ کوچک جهان، باید اطمینان حاصل شود که اوکراین نه تنها امروز از خودش دفاع کرده می‌تواند بلکه به جایگاهی برسد که به پاهای خودش ایستاده شود، از نظر نظامی، از نظر اقتصادی و از نظر دموکراسی. این یک نشانه از پیروزی اوکراین و سرزنش ممکن روسیه خواهد بود."

ایالات متحده آمریکا در تهاجم غیر موجه روسیه بر اوکراین، میلیاردها دالر کمک نظامی به کی‌یف فراهم کرده است.

نشست ناتو با هیجانات سیاسی در امریکا و فرانسه همزمان شده است

نشست سه روزۀ رهبران کشورهای عضو ناتو در حالی در واشنگتن آغاز شده که بر اساس گزارش‌ها، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای بقای سیاسی‌اش تلاش و مبارزه دارد.

اکنون درخواست‌ها برای کناره‌گیری بایدن از مبارزه برای دومین دورۀ ریاست جمهوری افزایش یافته است.

پس از مناظرۀ تلویزیونی با رقیبش دونالد ترامپ در ماه گذشته، بایدن با فشارهای درون حزبی‌اش روبرو بوده اما کناره‌گیری‌اش را رد کرده است.

بیشتر در این باره: تلاش سناتور امریکایی برای تشکیل گروهی که بایدن را مجبور به کناره‌گیری از انتخابات کند

همزمان، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، پس از انتخابات غیرمنتظره در آن کشور، برای تشکیل دولت تلاش می‌کند. ائتلاف میانه‌رو تحت رهبری مکرون، پس از چپ‌گرایان در جایگاه دوم قرار گرفته و رئیس جمهور فرانسه را با گزینه‌های دشوار روبرو کرده است.

بیشتر در این باره: رئیس‌جمهور فرانسه استعفای «گابریل اتل» صدر اعظم این کشور را رد کرد

از جانب دیگر، انتقادها از ویکتور اوربان، صدراعظم هنگری، خیلی افزایش یافته زیرا او در حالی که کشورش عضو ناتو است، با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، دیدار کرده است.

برای ینس ستولتنبرگ، سرمنشی ناتو، این آخرین اجلاس خواهد بود که در این مقام اشتراک می‌کند.

ماموریت ستولتنبرگ که در سال ۲۰۱۴ آغاز و برای چهار مرتبه تمدید شد، قرار است در اول ماه اکتوبر امسال پایان یابد.