وزارت خارجۀ امریکا: اجرای دستورات طالبان حقوق بشر را تضعیف می‌کند

سخنگوی وزارت خارجۀ امریا: رابطۀ طالبان با جامعۀ جهانی کاملاً به اقداماتشان بستگی دارد.

وزارت خارجۀ امریکا با تأیید گزارش اخیر یوناما می‌گوید که اجرای دستورات طالبان حقوق بشر در افغانستان را تضعیف می‌کند. گزارش اخیر یوناما نشان می‌دهد که در سه سال حاکمیت طالبان، بیش از هزار دستور اجباری بر مردم افغانستان اجرا شده که حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان را نقض کرده است.

متیو میلر، سخنگوی این وزارت روز سه‌شنبه، ۹ جولای در یک نشست خبری گفت که ایالات متحده همچنان از نزدیک رفتار طالبان با مردم افغانستان، به‌ویژه رفتارشان با زنان و دختران افغان را تحت نظر دارد.

او گفته است: "ما از طالبان انتظار داریم که به تعهدات خود به مردم افغانستان و جامعۀ بین‌المللی در این زمینه عمل کنند. همان‌طور که در نشست‌های عمومی و خصوصی به نماینده‌گان طالبان این موضوع را بیان کردیم، رابطۀ آن‌ها با جامعۀ جهانی کاملاً به اقداماتشان بستگی دارد."

میلر در پاسخ به پرسشی دربارۀ حمایت مالی امریکا از طالبان این موضوع را رد کرد و افزود، امریکا طالبان را تأمین مالی نمی‌کند.

بیشتر در این باره: مایکل مک‌کال: کمک های بشری ایالات متحده هنوز هم به جیب طالبان میرود

گزارش دفتر هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) که ۹ جولای نشر شد، نشان می‌دهد که طالبان از زمان به قدرت رسیدن تا مارچ ۲۰۲۴، بیش از هزار دستور را به زور بر شهروندان اجرا کرده‌اند و بیشتر این دستورات از سوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان اجرا شده است. به گفتۀ یوناما، اجرای این دستورات حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان را نقض کرده است.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، با رد این گزارش در صفحۀ ایکس خود نوشته است که همه حقوق شرعی تمام اتباع در افغانستان تأمین است و با همه مردان و زنان مطابق به قوانین شرعی برخورد می‌شود.

زنان در افغانستان: رفتار طالبان با ما خوب نیست

شماری از زنان در افغانستان از برخورد حکومت طالبان شکایت دارند و می‌گویند که اجرای دستورات این گروه زنده‌گی آن‌ها را دشوارتر ساخته است.

با این وجود برخی زنان از برخورد حکومت طالبان شکایت دارند.

فهمیه دانش، باشندۀ میدان وردک، یکی از تجربه‌هایش را از زنده‌گی در زیر حاکمیت طالبان به رادیو آزادی روایت کرد. او گفت:

"یک روز خواهرزاده‌هایم که خوردسال هستند را به پارک بردم، یکی از آن‌ها لباس آستین کوتاه پوشیده بود. امر به معروف آمد و برایم گفت که دیگر برایت دختر این لباس را نپوشان. برایم بسیار جالب بود. چون خواهرزادۀ یک طفل است. در اسلام این‌قدر سختی نیامده است، این‌ها با این سختی زنده‌گی مردم را سخت می‌کنند."

Your browser doesn’t support HTML5

کم شدن معاش زنان کارمندان دولت در افغانستان زیر حاکمیت طالبان چه پیامد خواهد داشت؟

یک زن دیگر از ولایت غزنی که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت:

"درحالی‌که جهان پیشرفت کرده، اما در جغرافیای مثل افغانستان هنوز طالبان به فکر این هستند که چگونه زنده‌گی را بر مردم سیاه‌تر بسازند. آن‌ها به هر لباس مردم، به ریش و موی مردم، حتی به رنگ لباس و به همه چیز دخالت دارند."

سجیه بهگام، یکی از فعالان حقوق بشر، به رادیو آزادی می‌گوید:

"تا به حال هیچ راه‌کار مناسب و مؤثری برای حل مشکلات افغانستان به عنوان کشوری که عضو سازمان ملل متحد است، ارائه نشده است. حقوق بشر و حقوق زنان یک زمانی از جمله موضوعات مهمی بود که جامعۀ جهانی به آن می‌پرداخت، اما وقتی افغانستان را ترک کردند، آن‌ها به این فکر نکردند که مردم افغانستان در وضعیت بدی قرار خواهند گرفت."

این در حالی است که طالبان در سه سال حاکمیت‌شان به دلیل فرمان‌های محدودکننده از جمله بر کار، آموزش، تحصیل و فعالیت‌های اجتماعی زنان و بازداشت‌های خودسرانه از سوی جامعه جهانی و سازمان‌های حقوق بشری به نقض حقوق بشر متهم شده‌اند.