درخواست عفو بین‌الملل برای تمدید اقامت تمامی پناهجویان افغان در پاکستان

عفو بین‌الملل هشدار داده است که مهاجران افغان بدون اسناد، همچنان در معرض خطر اخراج اجباری و آزار و اذیت قرار دارند. این سازمان تأکید کرده است که پاکستان باید روند اخراج اجباری مهاجران بی‌اسناد را متوقف کند.

سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به تمدید اقامت نزدیک به یک میلیون پناهجوی افغان ثبت‌شده در پاکستان برای یک سال دیگر، از اسلام‌آباد خواسته است تا این سهولت را برای تمامی مهاجران افغان در پاکستان فراهم کند.

حکومت پاکستان به‌روز چهارشنبه تصمیم گرفت که اقامت حدود یک‌میلیون و چهارصد و پنجاه هزار پناهجوی ثبت‌نام‌شده افغان را تا سی‌ام ماه جون سال آینده تمدید کند. اما افغان‌هایی که کارت‌های ثبت‌نام (POR) ندارند، شامل این برنامه نمی‌شوند.

عفو بین‌الملل دیروز در بیانیه‌ای از تمدید اقامت این افغان‌ها استقبال کرد، اما گفت که تمامی مهاجران افغان که شمار مجموعی‌شان به بیش از دو اعشاریه یک میلیون تن می‌رسد، از این سهولت بهره‌مند شوند. سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که پاکستان باید روند اخراج اجباری مهاجران بی‌اسناد را متوقف کند.

این سازمان افزوده است که دارند‌ه‌گان کارت شهروندی افغانستان یا ACC و کسانی که فاقد مدرک هستند، همچنان در معرض خطر اخراج اجباری و آزار و اذیت قرار دارند. در بیانیه به تهدیدهای احتمالی اشاره شده است که به‌گفتۀ سازمان عفو بین‌الملل، این پناهجویان به‌ویژه زنان و دختران در صورت بازگشت اجباری به افغانستان، با آن رو‌به‌رو خواهند شد.

به‌روز چهارشنبه گزارش‌هایی مبنی بر تعلیق روند اخراج افغان‌های بی‌اسناد به افغانستان منتشر شد. اما سپس ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، با ارسال پیام نوشتاری به رادیو مشال، بخش پاکستان رادیو آزادی، این گزارش‌ها را نادرست خواند و گفت که پروسۀ اخراج مهاجرین به‌گفته‌اش «غیرقانونی» ادامه دارد.