نماز جنازۀ غیابی گیله‌من وزیربا وجود مخالفت طالبان در کابل برگزار شد

گیله‌من وزیر, عضو جنبش تحفظ پشتون

صدها تن برای نماز جنازۀ غیابی گیله‌من وزیر، یکی از اعضای برجستۀ جنبش تحفظ پشتون، در مقابل مسجد عیدگاه کابل تجمع کردند، اما طالبان مستقر در آن‌جا اجازۀ برگزاری نماز جنازۀ غیابی را ندادند.
با وجود مخالفت طالبان، اما صدها جوان به جای مسجد عیدگاه به چمن حضوری رفتند و نماز جنازۀ را در این مسجد اداء کردند.
برخی از نمازگزاران ادعا می‌کنند که طالبان برای متفرق شدن نمازگزاران، فیرهای هوایی کردند.

بیشتر در این باره: گیله من وزیر کی بود و چه کارنامه‌ای از خود به جا گذاشت؟

یکی از شرکت کننده‌گان که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نام‌اش در این گزارش ذکر شود به رادیو آزادی گفت:

"زمانی‌که به ما اجازه داده نشد که به عیدگاه برویم، مشوره کردیم که نمازه جنازه باید در چمن حضوری ادا شود. وقتی از عیدگاه به سمت چمن حضوری حرکت کردیم، مردم شروع به شعار دادن «لر او بر، یو افغان» کردند، در همین لحظه، طالبان مسلح دست به خشونت زدند، فیر کردند، به لت‌وکوب مردم آغاز کردند، تیلیفون‌ها را گرفتند و ما را لت‌وکوب کردند.
او ادعا می‌کند که طالبان با شرکت کننده‌گان نماز جنازه غیابی گیله‌من وزیر خشونت کردند.

او می‌گوید که یکی از مسئولان طالبان که در مقابل مسجد عیدگاه برای ممانعت از آن‌ها مستقر بود برای‌شان گفته است که به آن‌ها هدایت داده شده تا مانع برگزاری نماز جنازه غیابی گیله‌من وزیر شوند.

گیله‌من وزیر، شاعر و فعال جنبش تحفظ پشتون بود که درپی یک حملۀ با چاقو زخمی شد و سپس در شفاخانه درگذشت. در وزیرستان شمالی پاکستان هزاران نفر در مراسم تشییع جنازۀ او شرکت کردند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در مورد این ادعا پاسخی نداد، اما یکی دیگر از شرکت کننده‌گان نماز جنازه غیابی‌که او نیز به دلیل حساسیت موضوع نخواست نام‌اش در این گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفت که با مقام‌های محلی طالبان در مورد این مراسم هماهنگی نشده بود و به همین خاطر به آن‌ها اجازه ندادند.
او می‌افزاید:

"وقتی ما به مسجد عیدگاه رفتیم، افراد زیادی در آن‌جا جمع شده بودند، اما طالبان به ما گفتند که اجازه نیست، ما فکر می‌کردیم ممکن نظمی در نظر گرفته شده‌، مسئول برگزاری نماز جنازۀ غیابی مشخص خواهد بود، از حکومت اجازه هم گرفته باشند، اما این‌گونه نبود و این حق حکومت است که اجازه گرفته می‌شد."

بیشتر در این باره: جنازۀ گیله‌من وزیر در وزیرستان شمالی پاکستان به خاک سپرده شد

نماز جنازۀ غیابی گیله‌من وزیر، عضو برجستۀ جنبش تحفظ پشتون برعلاوه افغانستان در برخی کشورهای دیگر نیز برگزار شده‌است.
گفته می‌شود که به شمول امریکا، در بسیاری از کشورهای اروپایی و در شماری از شهرهای پاکستان نیز نماز جنازه غیابی ادا شده و صدها نفر در آن شرکت کرده‌اند.
گیله‌من وزیر روز یکشنبه هفته جاری در منطقه «بی ۱۷» اسلام‌آباد از سوی افراد ناشناس به شدت زخمی شد که ناوقت روز گذشته به دلیل جراحات شدید در یکی از شفاخانه‌های دولتی اسلام‌آباد درگذشت.

مراسم تشییع جنازه وی امروز در منطقه اسدخیل رزمک در وزیرستان شمالی با حضور گسترده مردم برگزار شد.