نگرانی از فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان؛ متقی: این نگرانی ها نادرست است

برخی از اعضای تحریک طالبان پاکستان که به عنوان گروه تروریستی شناخته میشود و عقیده بر آن است که این گروه در داخل افغانستان پایگاه دارد.

سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان می گوید، اگر شماری از کشورها و غربی ها نگرانی جدی از حضور تروریستان در افغانستان دارند، یا هم حرفی در مورد حقوق بشر و نقض حقوق زنان، باید برای گفتگو در این موارد، راه دیپلوماسی را پیش گیرند.

امیرخان متقی به روز چهارشنبه(۱۷ جولای) در نشست ارزیابی امور اداره های مرکزی وزارت خارجه در کابل گفت که کشور های مختلف برای رفع نگرانی های شان، می توانند سفارت های شانرا در کابل بگشایند.

" اینکه تروریستان در اینجا مراکزی دارند، اینکه مراکز تنظیم ها اینجا فعال است، اینجا دیگران استند، پس چرا افغان ها آنها را نمی بینند؟ چرا این ۴۰ میلیون نفر آنها را نمی بینند؟ چرا سفارت ها در اینجا آنها را نمی بینند؟ چرا این دیپلومات ها آن را نمی بینند؟ چرا این همه جهانگردان آنها را نمی بینند که شما از ده هزار کیلومتر دورتر آنها را می بینید. اگر واقعاً از این همه ناراحتید، بیائید و سفارت های تانرا باز کنید. از جرات کار گیرید، در عرصه دیپلوماتیک جلو بیایید، همه چیز را از نزدیک ببینید و مشاهده کنید."

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

در حالی که سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان حضور فعال گروه های تروریستی در افغانستان را بی اساس خواند، اسلام آباد روز چهارشنبه بار دیگر از حکومت طالبان خواست تا در مورد حمله در منطقه بنو تحقیق کامل انجام دهد.

به گفتۀ اسلام آباد باید اقدام های موثر از سوی حاکمان فعلی افغانستان در برابر افراد دخیل در این گونه حملات به اجرا گذاشته شود و افغانستان از تکرار چنین حملات از خاک آنکشور به پاکستان جلوگیری کند.

اسلام آباد در پیوند با حمله تروریستی که گفته میشود از داخل افغانستان سازماندهی شده بود، معاون سفارت طالبان را احضار کرد

وزارت خارجه پاکستان به روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که معاون سفارت افغانستان تحت کنترول طالبان در اسلام آباد را به این وزارت احضار کرده و اعتراض شدیدی را در رابطه با حمله دوشنبه در بنو، به او سپرده است.

به گفته اردوی پاکستان، در حمله به مرکز نظامی در بنو که گروه جیش الفرسان محمد مسئولیت آن را پذیرفت، هشت سرباز کشته شدند.

اما بر اساس اعلامیه وزارت خارجه پاکستان، گروه حافظ گل بهادر مسئول این حمله بوده و گفته شده که این گروه که مقر آن در افغانستان است همراه با تحریک طالبان پاکستان در بسیاری از حملات تروریستی دست دارند.

به گفتۀ حکومت و اردوی پاکستان در نتیجه این حملات شورشیان، صد ها غیرنظامی و نیرو های نفاذ قانون کشته شده اند.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه امریکا

همزمان متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه امریکا سه شنبه در یک نشست خبری در واشنگتن در پاسخ به پرسشی در مورد حمله اخیر بر مرکز اردوی پاکستان در بنو گفت که ایالات متحده بارها از حکومت طالبان خواسته تا اطمینان حاصل کند که گروه های تروریستی از خاک افغانستان برای حملات بر کشور دیگری استفاده نمی کنند.

او افزود که ایالات متحده منافع مشترک با دولت و مردم پاکستان در مبارزه شان با تهدید های امنیتی در آنکشور و منطقه دارد.

این نخستین بار نیست که اسلام آباد حکومت طالبان را به حمایت از گروه های تروریستی متهم می کند، اما طالبان به عنوان حاکمان فعلی افغانستان، این اتهام ها را همواره رد کرده و گفته اند که پاکستان باید از نیرو های امنیتی اش محافظت کند و به خاطر کوتاهی ها و شکست های خودش، نباید دیگران را سرزنش کند.