فرماندهی مرکزی ایالات متحده: داعش در تلاش افزایش حملات در عراق و سوریه است

یک عضو گروه داعش با بیرق و اسلحه در یکی از جاده های عراق

فرماندهی مرکزی ایالات متحده "سنتکام" می گوید که گروه دولت اسلامی معروف به داعش در تلاش است تا حملاتش را امسال در عراق و سوریه تا مرز دو برابر افزایش دهد.

سنتکام در اعلامیۀ به روز چهارشنبه(۱۷ جولای) گفت که افزایش حملات نشان می دهد که داعش در تلاش برای شکل گیری دو باره پس از چندین سال کاهش توانایی هایش است.

در ادامه آمده که از اول جنوری تا اخیر جون سال ۲۰۲۴، گروه داعش مسئولیت ۱۵۳ حمله را در عراق و سوریه پذیرفته است.

یک مقام دفاعی امریکا که بنابر حساسیت موضوع خواسته نامش گرفته نشود، به خبرگزاری اسوشیتید پریس گفته که در مجموع داعش در عقب ۱۲۱ حمله در تمامی ۱۲ ماه سال ۲۰۲۳ قرار داشت.

فرماندهی مرکزی امریکا این را هم گفته که برای جلوگیری از توانایی داعش به هدف اجرای حملات، عملیات های زیادی را به همراهی شریکانش در برابر این گروه به اجرا گذاشته است.

نیروهای کُرد عراق که در برابر گروه داعش می جنگند.

به گفتۀ سنتکام، نیرو های امریکایی در کنار نیرو های امنیتی عراق و نیرو های دموکراتیک سوریه، ۱۹۶ عملیات را علیه گروه داعش به اجرا گذاشته اند که ۴۴ تن از جنگجویان این گروه در نتیجه عملیات کشته و ۱۶۶ جنگجوی دیگر هم بازداشت شده اند.

داعش در عقب ۱۲۱ حمله در تمامی ۱۲ ماه سال ۲۰۲۳ قرار داشت.

براساس گزارش ها، نیرو های دموکراتیک سوریه تحت حمایت ایالات متحده بیش از ده هزار جنگجوی داعش را در اسارت خود شان دارند.

به گزارش اسوشیتید پریس، حدود دو هزار تن آنها شهروندان خارجی استند.

نیروهای دموکراتیک سوریه آخرین پایگاه و محل تحت کنترول داعش را در اینکشور، در ماه مارچ ۲۰۱۹ تصرف کردند.

گروه داعش در سال ۲۰۱۴، دقیقاً ده سال پیش در شرق میانه اعلام موجودیت کرد و در اوج قدرت نمایی اش، شهر های موصل عراق و رقعه سوریه را تصرف کرد.

سپس ائتلاف متشکل از بیش از ۸۰ کشور به رهبری ایالات متحده امریکا برای مبارزه با داعش تشکیل شد که در نتیجه عملیات های این ائتلاف، گروه داعش در دسمبر سال ۲۰۱۷ ، حدود ۹۵ در صد مناطقش را به شمول موصل و رقعه از دست داد.

اکنون باور ها بر اینست که سلول های پنهانی این گروه تا هنوز در عراق و سوریه فعال است که در کشور های مختلف نگرانی ها را افزایش داده است.