صد‌ها تانکر تیل تاجران افغان در مرز میان افغانستان و ایران متوقف مانده است

تصویر آرشیف: تانکر های مملو از مواد نفتی تاجران افغان

ایران از توقف حدود ۴۰۰ تانکر حامل مواد سوخت از سوی طالبان در مرز با افغانستان خبر داده‌است.

خبرگزاری «ایراف» ایران به تازه‌گی به نقل از محمد مهدی جوانمرد قصاب، مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهور ایران گزارش داده که این موترها به خاطر وارد کردن مواد سوخت بی‌کیفیت از سوی طالبان در مرز ماهیرود میان ایران و افغانستان متوقف شده‌اند.

بر اساس این گزارش، این مواد از عراق خریداری شده و اکنون نه عراق آن را می‌پذیرد و نه هم ایران اجازهٔ بازگشت آن‌ها را می‌هد.

آقای قصاب ادعا کرده که ترانزیت مواد سوخت بی‌کیفیت عراق به افغانستان و مافیای مواد سوخت افغانستان، چالشی برای ترانزیت سایر کشورها از مسیر ایران به افغانستان است و مافیای مواد سوخت در افغاستان مانع ایجاد روند پایدار و قانونی ترانزیت مواد سوخت از سایر کشورها به افغانستان می‎شود.

منطقه سرحدی میان ایران و افغانستان

گزارش در ادامه افزوده که اعمال فشار بر مقامات ایران و افغانستان یکی از روش‌های معمول تاجران افغان است و این عمل سال‌هاست که ادامه دارد.

اما راننده‌گان این موترهای باربری حامل مواد سوخت ادعا می‌کنند که از بی‌کیفیت بودن این مواد خبر ندارند و این مسئولیت به تاجران نفت برمی‌گردد.

آذرخش حافظی: تاجرانی که تیل بی کیفیت وارد میکنند باید جریمه شوند

یک تن از آن‌ها که به علت حساسیت موضوع خواست نام‌اش در گزارش فاش نشود به رادیو آزادی گفت، نزدیک به یک ماه می‌شود که موترش متوقف شده‌است:

"تیل‌ها خراب بود، به‌خاطر تیل‌ها بی‌کفیت که تاجران بار کرده بود ما اصلاً خبر نداشتیم، از همین خاطر ما را ایستاد کرده‌اند، بعداً فهمیدیم که مشکل چیست، حال موترها ایستاد باشد ماشین‌هایش خراب می‌شود."

آذرخش حافظی، رئیس عامل پیشین اتحادیهٔ‌های وارد کننده‌گان نفت افغانستان

با این حال آذرخش حافظی، رئیس عامل پیشین اتحادیهٔ‌های وارد کننده‌گان نفت و آگاه اقتصادی به رادیو آزادی می‌گوید، افرادی‌که مواد سوخت بی‌کیفیت را وارد افغانستان می‌کنند در کنار مسترد شدن واردات، باید جریمه نقدی نیز بپردازند:

"در مورد این‌که این تیل‌ها در سرحد آمده اگر واقعاً بی‌کیفیت باشد نه‌تنها مسترد شود باید عاملین آن جریمه شود و این‌که چرا تیل بی‌کیفیت هر جای دنیا از ایران، ترکمنستان و عراق به افغانستان می‌آید بررسی جدی صورت بگیرد."

آقای حافظی تأکید می‌کند که اگر تخطی صورت گرفته باشد و با تاجر در قرارداد یک چیز و در اصل جنس خراب را بار کرده باشند، تاجر می‌توانست در همان محل ابتدا کنترل کیفیت را انجام بدهد.

این درحالی‌ست که پیش از این نیز حکومت طالبان ده‌ها موتر باربری وارداتی حامل مواد سوخت و نفتی بی‎ کیفیت را دوباره از مناطق مرزی ولایت‌های نیمروز و فراه به ایران برگشت داده‌است.

خواستیم با تاجران نفت، اتحادیه نفت افغانستان و مسئولان محلی طالبان در مرز ماهیرود در این مورد صحبت کنیم، اما با وجود تلاش‌های مکرر، آنان حاضر به صحبت در این مورد نشدند.