ایالات متحده بار دیگر کمک مالی به طالبان را رد کرد

سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا می‌گوید که این کشور به طالبان در افغانستان کمک مالی نمی‌کند.

وزارت خارجۀ امریکا یک بار دیگر می‌گوید که ایالات متحده به طالبان کمک نمی‌کند. این درحالی‌ست که هفتۀ گذشته اداره سرمتفش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در مورد کمک‌های بشردوستانۀ ایالات متحده ابراز نگرانی کرده و در گزارشی گفته بود که طالبان تلاش می‌کنند تا از کمک‌های امریکا به مردم افغانستان، به نفع خود سود ببرند.

متیو میلر، سخنگوی این وزارت خارجه امریکا، روز دوشنبه (۲۲ جولای) در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سؤالی در مورد حمایت مالی امریکا از طالبان گفت:

"در مورد حمایت از طالبان نه، ما از آن‌ها حمایت نمی‌کنیم و بارها این را به صراحت اعلام کرده‌ایم."

این درحالی‌ست که هفتۀ گذشته اداره سرمتفش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش خود گفته بود که طالبان تلاش می‌کنند تا از کمک‌های امریکا به مردم افغانستان به نفع خود سود ببرند، زیرا آن‌ها برای به‌دست آوردن این کمک‌ها در کنار ایجاد اداره‌های کمک‌رسان از راه‌ها و شیوه‌های دیگر کار گرفته‌اند.

سیگار قبلا گفته که دو نهاد از پنج نهاد وزارت خارجه امریکا هنوز نتوانسته‌اند کمک‌های ۲۹۳ میلیون دالری به افغانستان را به درستی ارزیابی کنند.

در این گزارش همچنان آمده بود که دو نهاد از پنج نهاد وزارت خارجه امریکا هنوز نتوانسته‌اند کمک‌های ۲۹۳ میلیون دالری به افغانستان را به درستی ارزیابی کنند.
پس از به قدرت رسیدن مجدد طالبان در افغانستان، ایالات متحده همچنان بزرگترین کمک‌کننده بشردوستانه افغانستان باقی مانده و بر اساس گزارش سیگار، نزدیک به سه میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده‌است.

بیشتر در این باره:

سیگار: ممکن است گروه های تندرو در افغانستان از کمک‌های بشری استفاده کنندمجلس نماینده‌گان امریکا برای متوقف کردن انتقال پول نقد به طالبان، لایحۀ جدیدی را تصویب کردسیگار: "شرکای اجرائی ایالات متحده ۱۰.۹ میلیون دالر مالیات، پول برق و گمرکی به طالبان داده اند"مایکل مک‌کال: کمک های بشری ایالات متحده هنوز هم به جیب طالبان میرود

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، به سؤال‌های ما در مورد گزارش سیگار پاسخی نداد، اما برخی از نیازمندان افغان مدعی هستند که طالبان در توزیع کمک‌های بشردوستانه دخالت می‌کنند.
آن‌ها می‌گویند که در توزیع کمک‌های بشردوستانه خویشاوندان و افراد نزدیک به طالبان اولویت دارند و بیشتر این کمک‌ها به افرادی می‌رسد که با مقامات طالبان رابطه دارند، آنچه طالبان همواره رد کرده‌اند.

یکی از قربانیان بارندگی‌ها و سیلاب‌های اخیر در ننگرهار که نخواست نامش در این گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفت:

"تا هنوز هیچ کمکی با ما نشده است. خانه من، خانه برادرم و خانه برادر دیگرم همه ویران شده‌است. کسانی‌که واسطه و ارتباط دارند کمک دریافت می‌کنند، اما ما که کسی را نداریم، هیچ‌کسی برای ما کمک نکرده‌است."

بیشتر در این باره: سیگار: طالبان روش‌های متعدد را برای استفاده از کمک‌های بشری امریکا به کار برده اند

میر احمد، یکتن از باشنده‌گان ولایت کنر، به رادیو آزادی گفت که آن‌ها از بی‌کاری رنج می‌برند و به کمک نیاز دارند، اما تا هنوز هیچ کمکی به آن‌ها نشده‌است: "من کسب و کاری ندارم، هیچ کمکی با ما نمی‌شود. اطفال زیادی دارم، زندگی‌ام مسیر خود را گم کرده‌است. نمی‌توانم به خانه برگردم، زیرا چیزی ندارم که برای اطفالم نفقه تهیه کنم."

این درحالی‌ست که پس از به قدرت رسیدن مجدد طالبان در افغانستان، فقر و بی‌کاری در این کشور افزایش یافته است.
اما اخیراً بارندگی شدید و سیلاب‌های ناشی از تغییرات اقلیمی، خسارات مالی و جانی سنگینی به مردم وارد کرده که وضعیت انسانی و اقتصادی در این کشور را بیش از پیش پیچیده کرده‌است