حمایت طالبان از حماس و تأکید بر «وحدت در مبارزات جهادی»

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در گفتگوی تلیفونی با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در مورد مذاکرات اخیر صلح میان این گروه و اسرائیل معلومات داده است.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی گروه تندرو حماس در گفت‌وگوی تلیفونی با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در مورد مذاکرات اخیر صلح میان این گروه و اسرائیل معلومات داده است. حماس از سوی ایالات متحده و اتحادیۀ اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

حافظ ضیا احمد معاون سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان در پیام‌هایی که امروز چهارشنبه (۳ اسد) در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نشر کرد، گفت که آقای متقی در صحبت با آقای هنیه حمایتش را از جنبش جهادی حماس اعلام و بر وحدت و استقامت در مبارزات جهادی تأکید کرده است.

متقی همچنان از توافق گروه‌های فلسطینی در شهر بیجینگ استقبال کرده است. حماس روز گذشته اعلام کرد که این گروه پس از نشستی در پایتخت چین توافقی را با دیگر جناح‌های فلسطینی امضا کرده است.

حکومت طالبان در ماه‌های گذشته مکرراً از گروه حماس اعلام حمایت کرده است. درگیری‌های شدید از ۹ ماه بین حماس و اسرائیل در نوار غزه جریان دارد. حملات اسرائیل بر غزه زمانی شدت گرفت که جنگجویان حماس در اکتوبر ۲۰۲۳ بر برخی از شهرهای این کشور حمله کرده و حدود ۱۲۰۰ تن را کشتند و ۲۵۰ تن دیگر را گروگان گرفتند.

وزارت صحت فلسطین تحت کنترول حماس در غزه هم می‌گوید که از آغاز حملات اسرائیل بر نوار غزه بیش از ۳۹ هزار نفر کشته شده‌اند. این ارقام از سوی منابع مستقل تأیید یا رد نشده است.