تجلیل از «روز بیرق ملی» در فضای مجازی در سایۀ محدودیت‌های طالبان

فتم اسد، روز بیرق ملی در افغانستان، سومین سال خود را زیر حاکمیت طالبان تجربه می‌کند و بسیاری از افغان‌ها به دلیل محدودیت‌ها در صفحات اجتماعی به بزرگداشت از این روز می‌پردازند.

با فرا رسیدن هفتم اسد، روز بیرق ملی در افغانستان، تعدادی زیادی افغان‌ها می‌گویند که به دلیل محدودیت‌های وضع شده توسط حکومت طالبان، اجازهٔ تجلیل آزادنهٔ از این روز را در شهرها ندارند و از آن در صفحات اجتماعی بزرگداشت می‌کنند. برخی از جوانان افغان می‌گویند این روز همچنان برای‌شان با ارزش است و به طریقه‌های مختلف به آن ارج می‌گذارند.

یک جوان افغان در کابل که به علت حساسیت موضوع خواست هویت‌اش محفوظ بماند، به رادیو آزادی گفت:

"متأسفانه در حال حاضر نمی‌توانیم که به گونهٔ آزادانه این روز را تجلیل کنیم، اما آن احساس و محبتی که ما به این بیرق داریم، همیشه در قلب‌های ما خواهد بود. اگر نمی‌توانیم آزادانه از این روز تجلیل کنیم، اما همه افغان‌ها تنها همین یک بیرق را بیرق ملی خود می‌دانند."

بیشتر در این باره: چرا طالبان در برخی از ولایات اجازه ندادند مردم از روز استقلال افغانستان تجلیل کنند؟

از سوی هم یکی از دختران افغان ساکن شهر کابل که او نیز نخواست نامش در گزارش به علت مشکل مشابه ذکر شود، گفت: «جهان افغانستان را با بیرق سه رنگ می‌شناسد.»

آرمان شینواری، جوان افغان که در حال حاضر در لندن زندگی می‌کند، می‌گوید:

"ما روز بیرق ملی را در گذشته در افغانستان تجلیل می‌کردیم، با دوستان خود به تپه می‌رفتیم و در برنامهٔ که بیرق در تپه نو می‌شد، اشتراک می‌کردیم. من دوست داشتم این روز را همیشه با نیروهای ملی تجلیل کنم و برای آن‌ها بیرق هدیه کنم. حال هم تصمیم داریم با دوستان در لندن از این روز تجلیل کنیم."

طالبان سال گذشته در این روز با حضور مقام‌های مختلف‌شان بیرق حکومت خودشان را جایگزین بزرگترین بیرق سه رنگ در تپهٔ وزیر اکبرخان کابل کردند.

بیشتر در این باره: روز بیرق ملی افغانستان؛ بسیاری از افغان‌ها طرفدار بیرق سه رنگ کشور خود هستند

از سوی هم اجمل عمر شینواری، سخنگوی قوای مسلح افغانستان، با ایجاد کارزاری در صفحهٔ فیس‌بوک از افغان‌ها خواسته تا این روز را در دنیای مجازی با گذاشتن عکس بیرق ملی در رخ‌نامهٔ‌شان با شکوه تجلیل کنند. او به رادیو آزادی گفت: «جهان امروز افغانستان را به بیرق سه رنگ می‌شناسد. اگر در بازی‌های کرکت، فوتبال و یا هم المپیک است، بیرق سه رنگ به اهتزاز آورده می‌شود، به خاطر که جهان مردم افغانستان را با این بیرق ملی می‌شناسد.»

طالبان پس از حاکمیت‌شان بیرق سه رنگ افغانستان را با بیرق سفید و کلمهٔ توحید جایگزین کردند و این اقدام به همراه محدودیت‌های شدید، تجلیل آزادانه از روز بیرق ملی را ناممکن ساخته است.

این سومین سال است که روز بیرق ملی زیر حاکمیت طالبان در افغانستان فرا می‌رسد. طالبان پس از حاکمیت‌شان بیرق حکومت خودشان را که با رنگ سفید و کلمهٔ نوشته شده توحید با رنگ سیاه است، در ساختمان‌های دولتی، پاسگاه‌های پولیس، تأسیسات نظامی و چهارراه‌های ولایت‌ها جایگزین بیرق سه رنگ افغانستان کردند.

گفتنیست کشورهای که دیپلمات‌های طالبان را پذیرفته‌اند، در سفارت‎‌خانه‌های‌شان در این کشورها بیرق حکومت طالبان برافراشته شده است. گزارش‌های متعددی از خشونت و بدرفتاری نیروهای طالبان با افرادی که در سه سال گذشته خواسته‌اند از روز ملی بیرق تجلیل کنند، به نشر رسیده است.

بیرق ملی افغانستان که دارای رنگ‌های سیاه، سرخ و سبز است در سال ۱۹۲۸ خورشیدی در زمان شاه امان‌الله خان از سوی لویه جرگه تصویب شد. رنگ سیاه این بیرق نشان دهنده دوره ظلمت و تاریکی بوده، رنگ سرخ آن از قربانی‌ها برای دفاع از کشور نمایندگی می‌کند و رنگ سبز آن به معنای ثبات و پیروزی افغانستان است.