معترضا بلوچ: پولیس پاکستان از گردهمایی مسالمت‌آمیز جلوگیری می‌کند

معترضان بلوچ با ادامه تحصن خود در گوادر، از تهدید و جلوگیری از تجمع مسالمت‌آمیز توسط نیروهای دولتی خبر می‌دهند. فعالان نگران دستگیری‌های بیشتر هستند.

معترضان بلوچ با ادامهٔ تحصن خود در شهر بندری گوادر با نشر یک ویدئو امروز گفتند که مقامات شهرک خوزدار در بلوچستان با گماشتن تعداد زیادی پولیس از گردهمایی مسالمت‌آمیز معترضان جلوگیری می‌کنند.

فعالان بلوچ از امکان دستگیر شدن معترضان بیشتر ابراز نگرانی می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که معترضان توسط نیروهای دولتی تهدید شده‌اند که اگر به راهپیمایی خود به سوی تحصن ادامه دهند، مسئول قرار داده خواهند شد.

تحصن‌کنندگان بلوچ در گوادر می‌گویند که نیروهای امنیتی پاکستان در عملیاتی علیه آن‌ها رهبران بسیاری را دستگیر کرده‌اند، اما اردوی پاکستان معترضان را به کشتن یک سرباز متهم می‌کند.

اردوی پاکستان در اعلامیهٔ دیروز خود ادعا کرد معترضان علیه محافظان امنیتی گوادر از خشونت استفاده کردند، یک نفر را کشتند و ۱۶ نفر را مجروح کردند. اما اردو نگفته است که این معترضان چگونه و با چه چیزی باعث این مرگ مظنون سرباز شده‌اند.

داکتر ماهرنگ بلوچ، رئیس کمیتهٔ اتحاد بلوچ‌ها که این اعتراضات را رهبری می‌کند، در اعلامیهٔ ویدئویی دیروز خود، دولت را به تبلیغات گمراه‌کننده متهم کرد و افزود که نیروهای امنیتی در برابر تحصن‌کنندگان غیرمسلح و صلح‌جو از خشونت کار گرفته‌اند.

وی گفت که در سه روز گذشته حدود هزار نفر از معترضان بازداشت شده‌اند و منع گشت‌وگذار از چهار روز به این سو در گوادر نافذ شده است.

فعالان بلوچ قبل از این ادعا کرده بودند که در نتیجهٔ تیراندازی نیروهای امنیتی ۲ تن از معترضان کشته و ۱۴ نفر دیگر مجروح شدند، ولی این ادعا از سوی حکومت ایالت بلوچستان تکذیب شد.

معترضان بلوچ از اسلام‌آباد می‌خواهند تا آنچه را که روند ناپدید ساختن اجباری فعالان بلوچ می‌خوانند، متوقف سازد.