شورای هماهنگی سفیران و جنرال قونسل‌های حکومت پیشین: خدمات قونسلی ادامه خواهد یافت

شورای هماهنگی سفیران حکومت پیشین افغانستان تصمیم طالبان را تخطی آشکار از قوانین بین‌المللی خوانده و به ادامه خدمات قونسلی تأکید کرده است.

شورای هماهنگی سفیران و جنرال قونسل‌های حکومت جمهوری پیشین افغانستان در پیوند به تصمیم اخیر وزارت خارجه حکومت طالبان که به اساس آن خدمات ۱۴ نمایندگی سیاسی و قونسلی را بی‌اعتبار اعلام کرد، واکنش تند نشان داده است.
این شورا با انتشار بیانیه‌ای که دفتر دائمی افغانستان در دفتر سازمان ملل متحد در ژنیف ناوقت روز سه‌شنبه در صفحۀ ایکس خود منتشر کرد، گفت که مانند گذشته با در نظر گرفتن قوانین ملی و مقررات بین‌المللی، در امریکا، کانادا، استرالیا و اروپا با هماهنگی کشورهای میزبان به ارائه خدمات قونسلی به مردم خود ادامه می‌دهند.
وزارت خارجه حکومت طالبان روز سه‌شنبه گفت که خدمات و فعالیت ۱۴ نمایندگی سیاسی و قونسلی افغانستان در کشورهای اروپایی، کانادا و استرالیا مدار اعتبار نیست.

Your browser doesn’t support HTML5

شماری از قونسلگرهای افغانستان میگویند ارائۀ خدمات قونسلی را ادامه میدهند

در اعلامیه‌ای وزارت خارجه حکومت طالبان که خبرگزاری باختر تحت کنترول حکومت طالبان هم آن را نشر کرده، آمده که نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در اسپانیا، هالند، بلغاریا، جمهوری چک و مونیخ آلمان برای افغان‌های مقیم اروپا خدمات قونسلی را ارائه می‌کنند، اما در مورد ارائه خدمات قونسلی به افغان‌های مقیم امریکا، کانادا و استرالیا چیزی نگفته است.

اما شورای هماهنگی سفیران و جنرال قونسل‌ها در اعلامیه‌ای که منتشر کرده، این تصمیم طالبان را تخطی آشکار از قوانین دوجانبۀ بین‌المللی خوانده و گفته است که این تصمیم مشکلات زیادی را فرا راه پناهجویان افغان مقیم در کشورهای مختلف ایجاد می‌کند.

بیشتر در این باره: نصرالله ستانکزی: طالبان در تلاش اند تا نماینده‌گی های افغانستان را در کشور های غربی در اختیار خود بگیرند

شماری از سفارت‌خانه‌های افغانستان به شمول لندن و فرانسه با نشر اعلامیه‌های جداگانه، این تصمیم حکومت طالبان را محکوم کرده و گفته‌اند که مانند گذشته به ارائه خدماتشان به افغان‌ها ادامه می‌دهند.

اما پرسش اینجاست که این فیصله حکومت طالبان چه تأثیری بر امور پناهجویان افغان در بیرون از کشور می‌تواند داشته باشد.
حمزه خان، یک پناهجوی افغان مقیم فرانسه، می‌گوید که در اروپا تعداد زیادی از افغان‌ها زنده‌گی می‌کنند، اما این فیصله حکومت طالبان مشکلاتشان را بیشتر خواهد ساخت.
"این تصمیم طالبان مشکلات افغان‌ها را در اروپا بیشتر کرده است و بعد از این حتی افغان‌ها سفر هم کرده نمی‌توانند. خواست ما این است که طالبان این تصمیم خود را تغییر دهد یا آن را پس بگیرد و مشکلات افغان‌ها را از این بیشتر نسازد."

بیشتر در این باره: واکنش‌ها به اقدام وزارت خارجهٔ طالبان؛ زلمی رسول: « خدمات قونسلی به افغان‌ها در خارج، ادامه می‌یابد»

زردشت شمس، دیپلومات پیشین افغان، هم در این مورد به رادیو آزادی گفت:
"اینجا مسایل حقوقی افغان‌ها است، مشکلات تجارتی و موضوعات شخصی است، گرفتن تذکره و دیگر اسناد مانند کارت تولد اطفال، پاسپورت، نکاح‌خط، عدم مسوولیت و دیگر موضوعات امنیتی است، مسایل زمین است، این که افغان‌ها برای تحصیل می‌آیند و یا هم خارجی‌ها به افغانستان می‌روند، این تصمیم بالای همه این موضوعات تأثیر دارد."

از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان نزدیک به سه سال سپری می‌شود، اما هیچ کشور جهان حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.
اکثریت کشورهای جهان رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران، ایجاد حکومت همه‌شمول و مبارزه با دهشت‌افگنی را به عنوان شرط برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان مطرح کرده‌اند.
اما حکومت طالبان گفته است که تمام شرایط را برای به رسمیت شناختن تکمیل کرده است.

بیشتر در این باره: آیا نماینده‌گی های افغانستان به ارائه خدمات قونسلی درخارج ادامه می‌دهند؟

با این همه، ایران، پاکستان، روسیه، چین و شماری از کشورهای دیگر نماینده‌گان طالبان را به عنوان دیپلومات پذیرفته‌اند، اما این را هم گفته‌اند که این کار به معنای به رسمیت شناختن حکومت طالبان نیست.