مرکز خبرنگاران افغان خواهان رهایی چهار خبرنگار زندانی در افغانستان شد

نشان مرکز خبرنگاران افغانستان

مرکز خبرنگاران افغانستان با نگرانی از بازداشت خبرنگاران و کارمندان رسانه ای در این کشور، از طالبان می خواهد تا چهار خبرنگار را که هنوز در بند این گروه اند فوراً رها کنند.

سمیه ولی زاده ، مسئول کمیتۀ ارتباطات و دادخواهی این مرکز به رادیو آزادی روز پنجشنبه ۱۱ اسد گفت که بازداشت خبرنگاران خلاف قانون رسانه های همه گانی صورت گرفته است. او به ادامه افزود:

«مرکزخبرنگاران افغانستان خواستار آزادی بدون قید و شرط این خبرنگاران است تا به کارهای رسانه ای خود بازگردند. این بازداشت ها سبب شده است که یک تعداد خبرنگاران کار خبرنگاری را ترک کنند و یا مجبور به خودسانسوری شوند.»

بانو ولی زاده می گوید که طالبان با بازداشت خبرنگاران و اعمال فشار بر رسانه ها تلاش می کنند که رسانه های داخل افغانستان را در کنترل و انحصار خود داشته باشند.

از میان چهار خبرنگاری که هنوز در توقیف طالبان اند ، یکی سید رحیم سعیدی مدیر مسؤل و تهیه کنندۀ یک کانال تولید محتوای رسانه‌ای است که به تاریخ ۲۴ سرطان در کابل توسط استخبارات طالبان بازداشت شد و دیگری محمد ابراهیم محتاج خبرنگار محلی در قندهار است که به گفتۀ مرکز خبرنگاران افغانستان در ۶ اسد بعد از خارج شدن از دفتر کارش توسط کارمندان ادارۀ امر به معروف و نهی از منکر ولایت قندهار دستگیر شد.

طالبان در بارۀ بازداشت خبرنگاران تاحال چیزی نگفته اند.

مقام های این گروه در گذشته گفته اند که به آزادی رسانه ها و خبرنگاران در چهارچوب شریعت اسلامی و منافع ملی متعهد اند.

طالبان پس از بازگشت به قدرت در افغانستان در نزدیک به سه سال گذشته ده ها خبرنگار و کارمند رسانه ای را بازداشت کردند که بسیاری آنان بعد از مدتی دوباره رها شدند.