تاجیکستان برای ایجاد سهولت در تجارت، تا مرز افغانستان خط آهن احداث می‌کند

مسیر خط آهنگ تاجیکستان که قرار است تا مرز افغانستان امتداد یابد.

به ادامه تلاش ها برای انتقال کالاهای تجارتی میان افغانستان و کشورهای آسیای میانه، گفته میشود که تاجیکستان قصد دارد تا مرز افغانستان خط آهن بسازد.

خبرگزاری آسیا پلس تاجیکستان روزجمعه ۲ اگست به نقل از وزیرترانسپورت این کشور گزارش داد که توافق ساخت این خط آهن با یک شرکت کوریای جنوبی صورت گرفته است.

به اساس گزارش برخی رسانه های تاجیکستان، طول این خط آهن ۵۱ کیلومتر و شامل ساخت ۲۸ پل است که با تکمیل شدن آن تاجیکستان به بازارهای افغانستان ، پاکستان و هند راه پیدا میکند. گفته شده است که این پروژه در جریان سه سال تکمیل میشود و چهار میلیون دالر هزینه بر میدارد.

رسانه های تاجیکی به نقل از مقام های آن کشور گزارش داده اند ، که ساخت این خط آهن یک بخش از پروژه بزرگ بنام "تات" است که به اساس آن افغانستان ،ترکمنستان وتاجیکستان به واسطه خط آهن با دیگر کشورهای آسیای میانه وصل می شود.

توافق نامه پروژه خط آهن بنام "تات" که طول آن ۴۰۰ کیلومترگفته شده ، در سال ۲۰۱۳میلادی ازسوی روسای جمهوران وقت تاجیکستان ، ترکمنستان و افغانستان به امضا رسید، که بندر آقینه ولسوالی اندوخوی ولایت فاریاب را به پنجاب تاجیکستان و امامنظر اتمرات ترکمنستان وصل می کند.

خان جان الکوزی عضوهیئت مدیره اتاق تجارت وسرمایه گذاری افغانستان

مسوولان اتاق تجارت وسرمایه گذاری افغانستان و شماری از بازرگانان افغان با اشاره به چالش های روبه افزایش در برابر تجارت از فراهم شدن هرگونه سهولت دربخش انتقال کالاها به کشورهای آسیای میانه استقبال میکنند.

قرار داد احداث خط آهن به طول ۵۱ کیلومتر در داخل قلمرو تاجیکستان تا مرز با افغانستن با یک کمپنی کوریای جنوبی عقد شده است

خان جان الکوزی عضوهیئت مدیره اتاق تجارت وسرمایه گذاری افغانستان دراین مورد به رادیوآزادی گفت:

"ازلحاظ تاریخی دارای اهمیت بزرگ است و این کارباید شود که این کشورها دراینجا به این فکرشوند که یک هدف اقتصاد محوررا بوجود بیاورند، مشکلات است متاسفانه که فعلا ما با پاکستان بعضی مشکلات داریم که تجارت واقتصاد را هروقت زیر فشارسیاست هروقت آورده می‌شود"

عطا محمد یک بازرگان افغان دراین مورد به رادیوآزادی گفت :

"هر تلاش که دربخش اتصال میان کشورهای آسیایی میانه صورت میگیرد ،باید افغانستان نقش مرکزی را داشته باشد، هرگاه افغانستان از نظر انداخته شود ، به افغانستان سود ندارد و باید دراین بخش از احتیاط کارگرفته شود"

لاری های اموال تجارتی افغانستان که در منطقه سرحدی تورخم متوقف مانده اند.

بازرگانان افغان درحالی روی چگونگی اهمیت انتقال اموال تجارتی به کشورهای آسیای مرکزی تاکید دارند، که سه روز از توقف موترهای بارشده از محصولات زراعتی افغانستان درگذرگاه تورخم می‌گذرد.

حکومت پاکستان ناوقت چهارشنبه هفته گذشته این گذرگاه را بروی صدها لاری درحالی مسدود کرد که اکنون فصل رسیدن میوه و سبزیجات افغانستان است و بازرگانان تلاش صادرات آنرا به پاکستان دارند.

گفته شده که حکومت پاکستان این گذرگاه را بروی رفت وآمد بازرگانان وراننده گان موتر های باربری به دلیل نداشتن سند موقت بنام "تاد" مسدود کرده است،سندی که بجای پاسپورت وویزه مدار اعتباربوده که پس از شش ماه اول نیاز به تمدید دارد.

پیش از این فیصل کریم کندی، والی خیبرپشتونخوا دریک مصاحبه گفته بود که پاکستان میخواهد با استفاده از مسیر واخان بدخشان افغانستان، اهداف بزرگ منطقوی و تجارتی خود را بدست آورده و به کشورهای آسیای میانه راه پیدا کند.