کارگران کوره های خشت پزی در افغانستان از کار شاقه و دستمزد اندک، شکایت دارند

یک کوره خشت پزی در حاشیه شرقی شهر کابل

فردوس سرپرست خانواده ۱۳ نفری خود و کارگر یکی از کوره‌های خشت‌پزی در کابل است. این کارگر می‌گوید در برابر کارشاقه خشت پزی فقط روز ۲۰۰ افغانی دستمزد می‌گیرد.

او به رادیو آزادی گفت که دستمزد کار اش نمی تواند مصارف خانواده پرجمعیت اش را تامین کند:

"مشکلات ما خو خیلی زیاد است، ما را اینقدر پیسه نمی‌دهد، کار وبار نیست، قرار همینجا افتاده‌ایم روز تا دیگر گرمی کشت مردم را، روزانه ما را ۲۰۰ افغانی می دهد".

سید احمد هم در یکی از کوره‌های خشت پزی در ولایت هرات کار می‌کند.

این مرد ۳۳ ساله پدر سه فرزند و نان آور خانواده‌اش است.

او در صحبت با رادیو آزادی مدعی شد که روزانه بیشتر از ۱۰ ساعت کار می‌کند و فقط بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ افغانی دستمزد می‌گیرد:

"وضعیت کشور ما و شما خیلی به حالت خوبی قرار ندارد مجبوریم که کار کنیم به همین هوای گرم ما ساعت ۶ بجه می رویم تا ۶ یا ۶ ونیم عصر آنجا کار می‌کنیم، کار کوره هم که است سخت‌ترین کار همین کار کوره است".

کارگران در یک کوره خشت پزی در کابل

شماری از کارگران کوره‌های خشت پزی درحالی از کارزیاد، مزد کم و شدت گرمای محیط کار شان شاکی اند که در ماده هشتم قانون کار افغانستان آمده که کارکنان دارای حق مساوی کار با مزد مساوی هستند.
این قانون در ۱۸ دلو ۱۳۸۵ توشیح و نافذ شده بود.
در ماده سی‌ و یکم این قانون که تا قبل از سقوط جمهوری پیشین نافذ بود ساعت کاری برای کارهای ثقیل، زیرزمینی یا مضر صحت در هفته ۳۰ ساعت تعین شده است.

یک کارگر: روزانه ده ساعت کار میکنم اما صرف دوصد افغانی دستمزد میگیرم.

این درحالیست که به گفته شماری از کارگران کوره‌های خشت پزی- یکی از کارهای شاقه در افغانستان- هفته‌‌ای تقریبا دو برابر ساعت کاری تعیین شده در قانون کار، کار می‌کنند.

با آنکه در حال حاضر دستمزد هر ساعت کارگران در افغانستان مشخص نیست،اما این کارگران کوره های خشت پزی دریافت ۲۵ افغانی ،در بدل یک ساعت کار را اندک و غیر عادلانه می خوانند.

از سوی هم مبارز سرپرست یک کوره خشت پزی در کابل هم می‌گوید تاکنون چند تن از همکاران اش از شدت کار و گرمی هوا بیمار شده اند.

در بسیاری موارد اطفال نیز در کوره های خشت پزی کار میکنند.

او همچنان در صحبت با رادیو آزادی از بی رونق بودن این کار شاقه شکایت کرد و کاهش ساختمان سازی را یکی از عوامل آن خواند:

"مشکلات زغال است تعرفه زغال به ما بلند رفته یک موضوع و دیگر بازار یابی نداریم، کارهای ساختمانی از طرف امارت اسلامی بند است، کارهای ما خوب نیست نرخ‌های که ما به حساب می فروشیم ما نفع نداریم ضرر می‌کنیم، از ۵۰۰ کوره خشت پزی که در ده سبز بود به حساب حالا به ۸۰ کوره پایین آمده/ کاهش یافته".

رادیو آزادی تلاش کرد تا نظر سمیع الله ابراهیمی سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی حکومت طالبان و نظر ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت آنان را در مورد مشکلات کارگران خشت پزی در افغانستان داشته باشد ،اما آنان به پرسش‌های رادیو آزادی در این مورد پاسخ ندادند.

این درحالیست که بعد از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان در نزدیک به سه سال گذشته کارگران و کسبه‌کاران بارها در گفتگو با رادیو آزادی از دشوار تر شدن شرایط کاری و کاهش قابل توجه سطح عاید شان انتقاد کرده اند.