ایران به شرکت‌های هوایی: مسیرهای پرواز خود را به دلیل احتمال حمله به اسرائیل تغییر دهید

تنش در شرق میانه پس از کشته شدن رهبر حماس در تهران به شدت افزایش یافته است.

تنش در شرق میانه بعد از کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی گروه حماس در تهران، رو به افزایش نهاده است. آمریکا و اتحادیۀ اروپا حماس را یک گروه دهشت‌افگن می‌شناسند.

وزیر خارجۀ ایران می‌گوید وزیران خارجۀ کشورهای سازمان همکاری اسلامی بنا به دعوت تهران روز چهارشنبه در یک نشست عاجل در عربستان سعودی گردهم می‌آیند. این چهارمین نشست وزیران خارجۀ سازمان همکاری اسلامی بعد از سال ۲۰۲۰ خواهد بود. این سازمان ۵۷ کشور عضو دارد.

در حالی‌که نزاع در شرق میانه جامعۀ جهانی را نگران کرده، روزنامۀ جیروسالم پست روز دوشنبه از قول یسرایل کاتز، وزیر خارجۀ اسرائیل، گزارش داد که حکومت ایران تصمیم گرفته که به اسرائیل حمله کند. وزیر خارجۀ اسرائیل می‌افزاید که علی باقری کنی، سرپرست وزارت خارجۀ ایران، پیام در مورد حمله را به پیتر سیارتو، وزیر خارجۀ هنگری، فرستاده و او به کاتز معلومات داده است.

بیشتر در این باره: وزیر خارجۀ اردن برای رایزنی در مورد تنش‌های شرق میانه به تهران رفت
بیشتر در این باره: هشدار وزیر دفاع امریکا از تعهد این کشور به «حمایت آهنین» از اسرائیل در برابر حملات احتمالی ایران

همچنان، والکر تورک، کمشنر عالی ملل متحد برای حقوق بشر، نگرانی جدی خود را نسبت به افزایش تنش در شرق میانه ابراز داشته و از همه اطراف درگیر و دارای نفوذ خواسته که برای کاهش وضعیت کنونی «بسیار نا امن» فوراً اقدام کنند.

گروه جی هفت که شامل کشورهای آلمان، امریکا، فرانسه، کانادا، ایتالیا، جاپان و بریتانیا است، روز دوشنبه خواستار خویشتنداری و کاهش تنش در شرق میانه شد و گفت که حوادث اخیر می‌تواند نزاع در منطقه را گسترش دهد.

وزارت خارجۀ ایتالیا روز یکشنبه گفته بود که وزیران خارجه گروه G7 از همه اطراف درگیر خواستار خواهند شد که از اقداماتی که سبب گسترش نزاع می‌شوند خودداری کنند.

تنش‌ها در شرق میانه پس از کشته شدن اسماعیل هنیه افزایش یافته است. ایران، اسرائیل را متهم کرده که در کشتن اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس نقش داشته است.

از سوی دیگر، یک هیئت مقامات روسیه به رهبری سرگی شویگو، منشی شورای امنیت ملی این کشور، روز دوشنبه وارد تهران شد و با مقامات ایران دربارۀ وضعیت کنونی گفت‌وگو کرد.

بیشتر در این باره:

افزایش تنش‌ها در شرق میانه، احتمال حملهٔ ایران به اسرائیل نگرانی های تازه ایجاد کرده استبرخی از شرکت‌های هوایی پرواز ها به اسرائیل و عبور از فضای ایران را متوقف کرده اندمراسم خاکسپاری جنازهٔ اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در قطر برگزار شد تحلیل: خطر جنگ در منطقه پس از ترور اسماعیل هنیه "افزایش یافته"

با افزایش تنش در شرق میانه، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، «حق» ایران برای «دفاع از امنیت ملی و حاکمیت و تمامیت سرزمینی خود» را «قاطع و بلامنازع و بلاتشکیک» دانست. ولی این را هم گفت که «ایران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست.»

سرگی شویگو قبل از این در ماه سپتمبر به تهران رفته بود و آن زمان وزیر دفاع روسیه بود.