یک مرد پاکستانی به تلاش برای «ترور سیاست‌مداران امریکایی درانتقام قتل قاسم سلیمانی» متهم شد

آصف مرچانت، مظنون پاکستانی، پس از تماس با یک فرد برای کمک در ترور، توسط پولیس دستگیر شد.

حکومت ایالات متحده روز سه‌شنبه یک مرد پاکستانی مظنون به ارتباط با ایران را به تلاش برای ترور یک سیاست‌مدار امریکایی یا مقامات امریکایی در این کشور متهم کرد. وزارت عدلیه امریکا این فرد مظنون ۴۶ ساله را به نام آصف مرچانت معرفی کرد که فعلاً در آمریکا در بازداشت به سر می‌برد.

اما وزارت عدلیه نگفت که این فرد برنامۀ ترور کدام سیاستمدار را داشته است. وزارت عدلیه امریکا تأکید کرده که پولیس قبل از انجام هرگونه حمله، توطئه را خنثی کرده است.

به اساس شکایت‌نامه جنایی که روز سه‌شنبه در بروکلین، نیویورک اعلان شد، آصف مرچانت سعی داشت که برای انتقام از قتل قاسم سلیمانی، اشخاصی را برای قتل در امریکا استخدام کند. قاسم سلیمانی، قوماندان جناح قدس نیروهای سپاه پاسداران ایران، در جنوری سال ۲۰۲۰ در نزدیکی میدان هوایی بغداد از سوی نیروهای آمریکایی کشته شد.

دونالد ترامپ، که آن زمان رئیس‌جمهور امریکا بود، حمله، توسط طیارۀ بی‌پیلوت به سلیمانی را تأیید کرده بود. ایران بارها گفته که انتقام کشته شدن سلیمانی را خواهد گرفت.

مرچانت، که به اساس ادعای سارنوالان، قبل از سفر از پاکستان به امریکا، مدتی را در ایران سپری کرده بود، در محکمۀ فدرالی بروکلین به استخدام افراد برای قتل متهم شد. وزارت عدلیه می‌گوید مرچانت در ماه اپریل گذشته با فردی تماس گرفت تا او را در این توطئه کمک کند، اما فرد مذکور از فعالیت وی به پولیس اطلاع داد و خود به مخبر محرمانه پولیس مبدل شد.

مرچانت در ماه جون گذشته با قاتل محتمل که در واقع افسر مخفی پولیس بود، ملاقات کرد. مرچانت گفته است که اوامر نهایی ساختن برنامه و ترک امریکا را از حزبی که برای آن کار می‌کرد، دریافت کرده است.