جوانان در کابل: بازجویی بدنی توسط طالبان «آزار دهنده و توهین‌آمیز» است

برخی جوانان کابل می‌گویند هر از گاهی مورد بازجویی و تلاشی بدنی طالبان قرار می‌گیرند.

نشر نوارهای تصویری از بازجویی و تحقیقات نیروهای طالبان از برخی جوانان در شهر کابل واکنش‌های شماری از مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی را بر‌انگیخته است.

آنان رفتار نیروهای طالبان با این جوانان را آزاردهنده، توهین‌آمیز و نقض حقوق بشری خوانده و با ابراز نگرانی خواستار پاسخ‌گو قرار گرفتن آن‌ها شده‌اند. با این حال، برخی از جوانان در کابل می‌گویند، هر از گاهی مورد چنین بازجویی قرار گرفته و خاطرات تلخی از آن دارند.

این ویدیو از سوی یکی از چینل‌های یوتیوب منتشر شده که بیشتر اوقات برنامه‌های این‌چنینی حکومت طالبان را پوشش می‌دهد.

نشر این ویدیو در شبکه‌های اجتماعی و رفتار به گفتۀ منتقدان آزاردهندۀ بدون رضایت افراد قربانی، خشم تعداد زیادی از مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخته است. این کاربران با واکنش در برابر این ویدیو، این‌گونه رفتار نیروهای طالبان را توهین‌آمیز و نقض حقوق بشری خوانده، خواستار پاسخ‌گو قرار گرفتن این افراد شده‌اند.

نه‌تنها مردم عام، بلکه برخی از حامیان طالبان نیز در این مورد واکنش تند نشان داده‌اند. از این میان، جنرال مبین، حامی و مبلغ طالبان که از چهره‌های رسانه‌ای آنان است، روز یک‌شنبه یازدهم اگست در صفحۀ اکس (توییتر سابق) خود نشر این ویدیو را توهین به کرامت انسانی خوانده و نکوهش کرده‌است.

بیشتر در این باره: روزنامه واشنگتن پُست: طالبان از یوتیوبر ها برای تبلیغات حکومت خود استفاده می کنند

طالبان اخیراً در جاده‌ها، کوچه‌ها و پارک‌های سطح شهر جوانان را مورد بازجویی و تحقیق قرار می‌دهند. این تحقیقات آن‌ها شامل پرسیدن سؤال‌های شخصی، بررسی تیلیفون همراه و تلاشی بدنی است.

با این حال، برخی از جوانان در کابل می‌گویند، هر از گاهی مورد چنین بازجویی قرار گرفته و خاطرات تلخی از آن دارند. یک تن از آن‌ها که نخواست به‌خاطر مشکلات امنیتی نام‌اش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت که روز یک‌شنبه از سوی نیروهای طالبان در پارک شهر نو مورد بازجویی قرار گرفته است:
"از من پرسید این‌جا چی می‌کنی، گفتم این‌جا نشسته‌ام، گفت تیلیفونت را بده، گرفت و دوباره پس داد، تذکره را پرسان کرد، گفتم ندارم، باز کارت دفتر را برای‌شان نشان دادم، پرسید نماز خواندی؟ گفتم بلی، خواندیم، بعد پرسید چرا موهایت را این قسم جور کردی؟ این خو در اسلام نیست، حرف‌های‌شان بسیار تهدیدآمیز بود."

بیشتر در این باره: آیندهٔ نامعلوم، بیکاری و محدودیت‌های طالبان در افغانستان؛ در کمتر از چهار سال، ۸ میلیون افغان مهاجر شده اند

یک تن دیگر از باشند‌ه‌گان شهر کابل که او نیز تجربهٔ مشابه دارد، به شرط حفظ هویت‌اش به رادیو آزادی گفت:
"مدتی پیش مورد بازجویی طالبان قرار گرفتیم، ما را ایستاد کردند و موبایل خواستند، محتویات داخل موبایل را چک کردند، بعداً که چیزی پیدا کرده نتوانستند، چند سیلی به روی ما زدند و گفتند که بروید. نمی‌دانم آن‌ها دنبال چه بودند و از ما چه می‌خواستند."

بازجویی از جوانان و بررسی وسایل شخصی آن‌ها از جمله تیلیفون همراه، نگرانی برخی از جوانان را برانگیخته است. یک جوان، باشندهٔ منطقۀ خیرخانۀ کابل که او نیز از گرفتن نام‌اش خودداری کرد، این رفتار نیروهای طالبان را آزاردهنده عنوان می‌کند. او به رادیو آزادی گفت:
"یکی از بارزترین موضوعات بررسی موبایل‌های شخصی افراد است. اگر گوشکی داشته باشی، پرسان می‌کنند چرا گوشکی داری؟ اگر مشکل امنیتی باشد که فکر کنند موبایل دزدی است، با باز کردن آن توسط شخص باید بفهمند که این از خود فرد است، اما بررسی آن کار مناسب نیست چون عکس‌ها و فایل‌های شخصی در آن است و این کار آزاردهنده است."

منتقدان رفتار طالبان با جوانان را نقض حقوق بشری و آزاردهنده خوانده‌اند.

این بار نخست نیست که طالبان جوانان را در کابل و ولایات مورد بازجویی قرار داده و تیلیفون‌های همراه آن‌ها را چک می‌کنند.

پیش از این نیز مردم در صحبت با رادیو آزادی از رفتار نامناسب طالبان به‌خاطر پوشش ظاهری‌شان، بررسی تیلیفون همراه و تلاشی بدنی شکایت کرده‌اند. از سوی دیگر، شکایت‌ها و گزارش‌های متعددی از جوانان و خانواده‌ها از بدرفتاری طالبان در ایست‌های بازرسی نیز به نشر رسیده است.