ثبت ۱۱ مورد پولیو در افغانستان در سال ۲۰۲۴؛ «برخی از خانواده‌ها: کمپاین‌های مبارزه با پولیو ناکارآمد بوده‌اند»

برخی از خانواده‌ها نگران از ابتلای کودکان‌شان به پولیو باوجود واکسیناسیون هستند.

درحالی‌که روز سه‌شنبه کمپاین چهار روزۀ تطبیق واکسین پولیو (فلج کودکان) در افغانستان به پایان می‌رسد، سازمان جهانی صحت (دبلیو اچ او) می‌گوید که در جریان هشت ماه گذشته ۱۱ مورد پولیو را در افغانستان ثبت کرده‌اند.

این سازمان روز دوشنبه ۱۲ آگست در یک گزارش تازه خود گفته که با وجود این‌که در سال ۲۰۲۳ شش مورد این ویروس را در افغانستان ثبت و گزارش کرده بودند، اما در سال ۲۰۲۴ میلادی تنها در هفته گذشته دو مورد شناسایی شده‌است.

بر اساس اطلاعات این سازمان، این دو مورد در ولایت‌های هلمند و کندهار ثبت شده‌است.

سازمان جهانی صحت در این گزارش‌اش همچنان از ثبت موارد مثبت در پاکستان و شماری از کشورهای دیگر جهان نیز گفته است. طبق گزارش «دبلیو اچ او» در سال ۲۰۲۴ میلادی ۱۴ مورد پولیو در پاکستان، ۳۳ مورد در یمن و سه مورد در سومالیا گزارش شده‌است.

این درحالی‌ست که بر اساس آمارها قرار بود که در کمپاین چهار روزۀ پولیو در افغانستان ۲،۴ میلیون کودک زیر سن پنج سال واکسین شوند.

در همین حال، شماری از خانواده‌هایی که کودکان‌شان به پولیو مبتلا شده‌اند می‌گویند، با وجود این‌که کودکان‌شان واکسین را دریافت کرده‌اند، با آن هم به این بیماری مبتلا شده‌اند.

پولیو یک بیماری ویروسی مسری است که عمدتاً کودکان را تحت تأثیر قرار داده و می‌تواند به فلج عضلات، به ویژه عضلات پاها، منجر شود و در موارد شدید، خطر مرگ نیز وجود دارد.

یک باشندۀ ولایت کنر که نخواست نام‌اش در گزارش ذکر شود می‌گوید که با وجود تطبیق واکسین پولیو به دخترش قبل از پنج سالگی، او هشت ماه پیش به این بیماری مبتلا شده‌است.

او می‌گوید که دخترش اکنون ۱۰ ساله است: "دهن و چشمان دخترم کج شده بود. او را به کلینیک بردیم و بعد از معاینات مشخص شد که به پولیو مبتلا است. حالا کمی بهتر شده، اما کاملاً بهبود نیافته است و دهن و چشمانش هنوز هم کج است."

یک باشندۀ ولایت نورستان که نمی‌خواهد نام‌اش در گزارش منتشر شود می‌گوید که دختر دو و نیم ساله‌اش، سه ماه پیش به این بیماری دچار شده‌است: "پای دخترم بی‌حس شده بود، نمی‌توانست حرکت‌اش بدهد و گریه می‌کرد. به همین دلیل او را پیش داکتر بردیم. داکتر می‌گوید که نسبت به حالا کمی بهتر است."

بیشتر در این باره: ثبت واقعات مثبت پولیو در قندهار و هلمند، باشندگان هرات را نیز نگران ساخته است

کمال شاه سید مسئول پیشین ارتباطات برنامه محو پولیو در افغانستان به رادیو آزادی می‌گوید که نواقص در تطبیق کمپاین سبب می‌شود که کودکان در افغانستان به پولیو دچار شوند.

او می‌افزاید از سوی هم این ویروس از طریق رفت‌وآمدها بین پاکستان و افغانستان منتقل می‌شود: "زمانی‌که مهاجران افغان از پاکستان به افغانستان می‌آیند، اگر کودکان‌شان آلوده به این ویروس باشند و به این بیماری مصاب باشند، آن را انتقال می‌دهند. وقتی در افغانستان منتقل شد، در برخی از ولایات کمپاین خانه به خانه درست انجام نمی‌شود و معافیت کودکان بسیار پائین است. طبعاً خطر ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد."

این درحالی‌ست که پیش از این، برخی سازمان‌ها نگرانی خود را ابراز کرده بودند که اخراج اجباری مهاجران افغان از پاکستان، به دلیل عدم دسترسی به واکسین یا انتقال ویروس، ممکن است خطر ابتلای کودکان به پولیو یا فلج کودکان در افغانستان را افزایش دهد.

بیشتر در این باره:

کمپاین تطبیق واکسین ضد پولیو در شماری از ولایات افغانستان آغاز می‌شوددو مورد تازه از ابتلای اطفال به پولیو در ایالت بلوچستان پاکستان ثبت شدثبت واقعات مثبت پولیو در قندهار و هلمند، باشندگان هرات را نیز نگران ساخته است

در همین حال، وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان در آغاز همین هفته به رسانه‌ها گفت که از آغاز سال جاری میلادی الی ماه جولای، پنج کمپاین واکسین پولیو انجام شده که از این میان دو کمپاین ملی و سه کمپاین فرعی بوده است.

پولیو یا بیماری فلج کودکان، یک بیماری ویروسی است که تداوی ندارد و تنها راه وقایه و تطبیق واکسین به کودکان زیر سن پنج سال است.

افغانستان و پاکستان دو کشوری اند که هنوز موفق به محو پولیو نشده‌اند.