طالبان: ۲۱ میلیون نفر در افغانستان به دلیل تغییرات اقلیمی به آب آشامیدنی صحی دسترسی ندارند

حکومت طالبان از جامعه جهانی خواستار تعامل در مسائل محیط زیستی شد.

ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست حکومت طالبان اعلام کرده است که ۲۱ میلیون نفر در افغانستان به دلیل تغییرات اقلیمی به آب آشامیدنی صحی دسترسی ندارند.

مسئولان این اداره در نشست خبری که روز سه‌شنبه ۱۳ اگست به منظور ارائه دستاوردهای یک‌ساله‌شان برگزار شد، همچنین از پیامدهای خشک‌سالی، سیلاب‌ها و باران‌های شدید ابراز نگرانی کردند.

روح‌الله امین، رئیس تغییر اقلیم اداره ملی حفاظت از محیط زیست حکومت طالبان، در این نشست خبری گفت:

"حدود ۲۱ میلیون نفر به‌خاطر تغییرات اقلیمی دسترسی به آب آشامیدنی ندارند. این عوامل عمده‌اش تغییر اقلیم است. در بحث خشک‌سالی‌ها، ارقامی که ما بر اساس ارزیابی‌های در اسناد خود داریم، نشان می‌دهد که ۲۵۰ میلیون دالر به سکتور زراعت ما از پیامدهای تغییر اقلیم همه‌ساله آسیب می‌بیند."

Your browser doesn’t support HTML5

پژوهشگران: به دلیل نبود ظرفیت‌ها افغانستان از کمک‌های تغییرات اقلیمی محروم مانده است

مسئولان این اداره همچنین اعلام کردند که در حال کار بر روی برنامه‌ای مشترک با دیگر ادارات مربوطه هستند تا آب پنجشیر به کابل منتقل شود، با هدف کاهش مشکل کم‌آبی در پایتخت و بهبود کیفیت هوا از طریق سرسبز شدن شهر.

این در حالی‌ست که برخی از باشنده‌گان کابل نیز از کمبود آب آشامیدنی شکایت دارند. ریحانه و نادیه به رادیو آزادی گفتند: "در منطقه‌ای که ما زنده‌گی می‌کنیم آب صحی نیست و ما بسیار با کمبود آب صحی مواجه هستیم، نل‌های آب هم نمی‌آید، هفته یک بار می‌آید و آن هم برای دو ساعت."

بیشتر در این باره: صندوق نجات کودکان: نیمی از بی‌جا شدگان تغییرات اقلیمی در افغانستان کودکان هستند

در ادامه نشست، روح‌الله امین افزود که سالانه ۲۷۰ تن به‌اثر سیلاب‌ها در افغانستان جان می‌دهند و زیربناهای کشور نیز به ارزش ۳۰۰ میلیون دالر از این حوادث آسیب می‌بینند. همچنین، ۸۲ هزار رأس مواشی نیز به دلیل باران‌های شدید و سیلاب‌ها تلف شده‌اند.

رئیس تغییر اقلیم اداره ملی حفاظت از محیط زیست حکومت طالبان همچنین گزارش داد که در پایان سال ۲۰۲۲، به‌دلیل عوامل اقلیمی، به‌خصوص خشک‌سالی، ۲.۵ میلیون نفر در افغانستان بی‌جا شده‌اند.

افغانستان در سال جاری بیش از هر زمانی دیگری بر اثر وقوع سیلاب‌های مدهش خبر ساز شد. ده‌ها تن در چندین ولایت افغانستان کشته شدند و تعدادی زیادی نیز خانه‌های خود را از دست دادند.

ذین‌العابدین عابد، معین اداره ملی حفاظت از محیط زیست حکومت طالبان، از جامعه جهانی و سازمان ملل متحد خواست تا به‌جای ملاحظات سیاسی، با این اداره تعامل کنند، زیرا بسیاری از آسیب‌دیدگان این تغییرات اقلیمی مردم عام هستند.

بر اساس معلومات ارائه‌شده، حرارت در افغانستان ۱.۸ درجه افزایش داشته و تغییر در شکل بارنده‌گی‌ها نیز به وجود آمده است. همچنین، از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰، افغانستان ۱۸۱ کیلومتر مربع از پوشش‌های یخچالی خود را از دست داده است.