جنبش زنان عدالت‌خواه: حمایت جهانی می‌تواند وضعیت زنان افغانستان را تغییر دهد

جنبش زنان عدالت‌خواه اعلام کرد که حمایت قوی جامعه جهانی می‌تواند به تغییر وضعیت زنان تحت حاکمیت طالبان کمک کند.

جنبش زنان عدالت‌خواه و بنیاد گوهرشاد می‌گویند که حمایت مؤثر و قوی جامعه جهانی می‌تواند به تغییر وضعیت جاری زنان در افغانستان تحت حاکمیت طالبان کمک کند.

این جنبش امروز چهارشنبه ۲۴ اسد با نشر اعلامیه‌ای به مناسبت سه‌سالگی برگشت طالبان به قدرت، وضعیت زنان در افغانستان را شدیداً وخیم خواند و گفت که با در نظر داشت نقض مکرر حقوق اساسی مردم، به ویژه زنان و دختران از سوی طالبان، جامعه جهانی نباید با طالبان تعامل کند و حکومت آن را به رسمیت بشناسد.

پیش از این، جنبش صدای زنان افغانستان هم با نشر اعلامیه‌ای به مناسبت سه‌سالگی برگشت طالبان از نحوۀ تعامل جامعه جهانی با طالبان انتقاد شدید کرد.

هیچ کشوری هنوز حکومت سرپرست طالبان را به رسمیت نشناخته است، اما برخی کشورها از جمله، روسیه، پاکستان، ایران و چین تعامل نزدیک با طالبان دارند.

طالبان در ۲۴ اسد ۱۴۰۰ خورشیدی با سقوط جمهوری مخلوع افغانستان به قدرت برگشتند و در این سه سال محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای را بر دختران و زنان در آن کشور وضع کرده‌اند، از جمله بسته شدن مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم، بسته شدن دروازه‌های پوهنتون‌ها به روی دانش‌آموزان دختر و زن، منع کار زنان در ادارات غیردولتی داخلی و خارجی، منع ورزش زنان، منع سفرهای دور زنان بدون محرم، منع رفتن زنان به پارک‌های تفریحی و حمام‌ها.

حکومت طالبان بارها ادعا کرده که حقوق زنان و دختران را براساس آنچه شریعت اسلامی می‌خواند، تأمین کرده است، ادعایی که جامعه جهانی، نهادهای حقوق بشری و زنان افغان آن را نپذیرفته‌اند.