عفو بین‌الملل: مردم افغانستان با سه سال ناامیدی حل‌نشده دست و پنجه نرم می‌کنند

عفو بین‌الملل: طالبان قوانین بین‌المللی حقوق بشر را نقض می‌کنند.

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده که مردم افغانستان با سه سال ناامیدی حل‌نشده دست و پنجه نرم می‌کنند، زیرا مقامات طالبان قوانین بین‌المللی حقوق بشر را نقض می‌کنند و این «جنایات» را بدون آنکه مورد مجازات قرار گیرند، در برابر مردم افغانستان، به‌ویژه زنان و دختران، مرتکب می‌شوند.

این سازمان در گزارشی که روز پنجشنبه، ۱۵ اگست، منتشر کرده، بیان کرده است که طالبان در سه سال گذشته نقش زنان در تمامی بخش‌های زندگی را محدود کرده‌اند. این گزارش بر اساس یافته‌های نظرسنجی‌ای است که با ۱۵۰ افغان در داخل و خارج از افغانستان، از جمله مدافعان حقوق بشر، زنان معترض، استادان دانشگاه، اعضای جامعه مدنی، خبرنگاران و جوانان، انجام شده است.

در این نظرسنجی، سمیرا حمیدی، کمپاینر منطقه‌ای بخش آسیای جنوبی در سازمان عفو بین‌الملل، اظهار داشته است که اکثریت مطلق شرکت‌کنندگان بر این باورند که جامعه بین‌المللی مردم افغانستان را ناامید کرده و نتوانسته است طالبان را به خاطر جنایات و نقض حقوق بشر پاسخگو کند. همچنین، جامعه بین‌المللی در ارائه یک مسیر استراتژیک برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر نیز ناکام بوده است.

بیشتر در این باره: سه سال حاکمیت طالبان در افغانستان؛ عمیق تر شدن بحران بشری و نقض گستردهٔ حقوق زنان و دختران

این در حالی است که طالبان همواره ادعا کرده‌اند که حقوق زنان و حقوق بشر مطابق شریعت اسلامی در افغانستان تأمین است. با این حال، برخی از شهروندان افغانستان، به‌ویژه زنان، می‌گویند که در سه سال گذشته صدای آن‌ها شنیده نشده و با مشکلات زیادی مواجه بوده‌اند.

دو بانوی افغان که نخواستند به دلیل حساسیت موضوع نامشان فاش شود، به رادیو آزادی گفتند: "این‌جا هیچ‌کسی صدای کسی را نمی‌شنود، نه صدای زنان، نه صدای بیوه‌ها، نه صدای افراد بی‌چاره و بی‌بضاعت. ما چگونه می‌توانیم از این نظام راضی باشیم؟ در این نظام بیشتر از همه زنان و دختران آسیب دیده‌اند."

"صدای مرا به هر کسی‌که می‌رسانید بخواهید که مردم افغانستان بسیار مظلوم و بی‌چاره هستند. به‌خاطر خدا و قرآن با آنان همکاری کنید که از این ظلم و خشونت رهایی یابند. به مردم فرصت کار داده شود. یتیمان بی‌چاره، زنان و دختران بی‌سرپرست بدون موجب در این حکومت مورد آزار قرار می‌گیرند. باید صدای‌شان شنیده شود."

ائتلاف حقوق بشر: جامعه بین‌المللی در واکنش به بحران حقوق بشر افغانستان ناکام مانده است.

در همین حال، ائتلاف حقوق بشر در افغانستان در یک اعلامیه مشترک بازنگری فوری در مورد واکنش بین‌المللی به بحران حقوق بشر در افغانستان را یک نیاز اساسی دانسته است. این اعلامیه که بیش از ۲۰ سازمان حقوق بشری آن را امضا کرده‌اند، نگرانی خود را از چگونگی واکنش بین‌المللی به تشدید نقض حقوق بشر طالبان، به‌ویژه علیه زنان و دختران، ابراز کرده است.

بیشتر در این باره:

یونسکو: محرومیت ۱.۴ میلیون دختر افغان از آموزش توسط طالبان، آینده یک نسل را به خطر انداخته استسه‌ ساله‌گی حکومت طالبان؛ در این مدت ۳۰۹ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای بازداشت شدند یونسکو: طالبان یک میلیون و چهارصد هزار دختر را از تحصیل محروم کرده‌اندسه سال حاکمیت طالبان در افغانستان؛ عمیق تر شدن بحران بشری و نقض گستردهٔ حقوق زنان و دختران خاطرات یک بانوی آموزگار؛ در روز برگشت طالبان به قدرت، وضعیت در کابل چگونه بود و چی گذشت؟

در ادامه آمده است که طالبان سیاست‌های سخت‌گیرانه و اقدامات توهین‌آمیزی را اعمال کرده‌اند که آشکارا تعهدات افغانستان تحت قوانین بین‌المللی، از جمله قوانین بین‌المللی حقوق بشر، را نقض می‌کند.

ائتلاف حقوق بشر در افغانستان بیان کرده که زنان و دختران نه‌تنها با فقر، بلکه با خشونت گسترده و سیستماتیک و نقض حقوق اساسی خود، از جمله آزادی گشت‌وگذار، آزادی بیان، عدم مشارکت در زندگی عمومی و دسترسی به تحصیل، کار و دستمزد، روبه‌رو هستند.